ایجاد شبکه شتابگر اتمی در ایران

وحید احمدی – معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص سفر خود به مرکز تحقیقات سرن سویس به مهر گفت: سفر به سازمان اروپایی پژوهش های هسته ای منجر به  تحکیم توافقات شد تا از این طریق بتوانیم حوزه های تحقیقاتی در این زمینه ها را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه «سرن» یک مرکزشتابدهنده بزرگ بین المللی است که در آن محققان ایرانی نیز به تحقیقات می پردازند، اظهار داشت: در این بازدید، متوجه رضایت عوامل سرن از حضور ایرانی ها در این مرکز شدیم، چراکه تاکنون ایرانی ها نقش فعال و پررنگی در مجموعه سرن ایفا کرده اند و توانسته اند خود را به خوبی در پروژه هایی مانند «دیتکتور» نشان دهند.

افزایش همکاری ایرانیها با سرن

احمدی با بیان اینکه در این سفر از شتابدهنده خطی که با مشارکت ایرانی ها ساخته شده بود، نیز بازدیدی داشتیم، افزود: البته محققان ایرانی به صورت مقطعی با این مرکز بزرگ همکاری هایی داشته اند، ولی بر اساس توافقات انجام گرفته با سرن، از این پس همکاری ایرانی ها بیشتر خواهد شد.

افزایش رفت و آمد دانشجویان ایرانی به سرن

احمدی با اشاره به نتیجه توافقات و تفاهمات صورت گرفته بین ایران و مرکز سرن، در ادامه  اظهار داشت: از این پس محققان، دانشجویان دکترا و پسا دکترای ایرانی برای انجام تحقیقاتشان می توانند به راحتی به سرن بروند و از تجهیزات سرن استفاده کنند. همچنین این محققان می توانند همکاری هایی برای انجام پروژه های مرکز شتابدهنده بین المللی بزرگ داشته باشند.

احمدی یادآورشد: از این رو ایرانی ها  برای توسعه تجهیزات سرن و همچنین جهت بهره برداری تجهیزاتی در سرن حضور خواهند داشت که برای این دو موضوع، سرن هم موافقت و اعلام آمادگی کرده است.

وی در ادامه گفت: بر این اساس ایرانی ها هم می توانند در پروژه های جدید شتابدهنده خطی مشارکت کنند.

ایجاد شبکه تحقیقاتی شتابگر

معاون وزیر با بیان اینکه در راستای این توافقات میان ایران و مرکز شتابدهنده بزرگ بین المللی قرار است که شبکه شتابگری را در ایران فعال کنیم تا در نهایت محققان در دانشگاهها،  پژوهشگاه ها و مراکز تحقیقاتی نقش فعال تری در سرن داشته باشند، گفت: این شبکه برای تعاملات هر چه بیشتر ایران با سرن است تا تحقیقات بر روی شتابدهنده ها با مشارکت هر چه بیشتر محققان ایرانی انجام گیرد.به گفته احمدی، این شبکه در حقیقت باعث ارتباط محققان ایرانی با مرکز شتابدهنده خطی است.

افزایش مشارکت ایرانیان در حوزه شتابدهنده های خطی

وی گفت: اکنون محققان ایرانی در قسمتی از پژوهشگاه در مرکز پژوهش های بنیادی فیزیک نظری در حال فعالیت هستند که با راه اندازی این شبکه، فعالیت ایرانی ها  بر روی شتابدهنده خطی با محوریت شتابگر افزایش می یابد.

احمدی با بیان اینکه البته تا کنون همکاری های ایران و سرن به صورت مقطعی و پراکنده بوده است، اظهار داشت: ولی بر اساس این توافقات دو طرفه و همچنین راه اندازی شبکه ای در حوزه شتابگر، می توان قسمت های از پروژه شتابدهنده خطی را در داخل کشور انجام و به آنها تحویل داد تا از این طریق به توسعه دانش و فناوری در زمینه شتابگرها برسیم.

وی گفت: اکنون در حال بررسی هستیم تا از لحاظ فنی، موارد توافقات را مشخص و خواسته های دو طرف را تعیین کنیم. همچنین از این طریق بتوانیم ارتباطات این دو کشور را تقویت کنیم چراکه ظرفیت های علمی زیادی در ایران وجود دارد.

وی در خصوص  مذاکرات هسته ای و تاثیر آن بر روی تحقیقات هسته ای کشور توضیح داد و گفت: مذاکرات می تواند بسیاری از موانع ارتباطی را از بین ببرد و در ادامه فعالیت های تحقیقاتی بتوانیم از آزمایشگاههای کشورهای نظیر المان، فرانسه و… برای گسترش فعالیت ها استفاده کنیم.

وی افزود: البته از لحاظ کلی و ظاهری تا کنون محدودیت هایی نداشته ایم ولی می توان گفت اگر مذاکرات به نتیجه نهایی برسد حضور ما را پررنگ تر وقویتر و فعال تردر همه زمینه های علمی می کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا