پلنگ دیگری در تله کشاورزان

 علی تیموری روز چهارشنبه در گفت و گو باایرنا افزود: روز گذشته به اداره کل محیط زیست استان مازندران اعلام شد که یک قلاده پلنگ در تله ای که برای گراز کار گذاشته بودند، گرفتار شد.

وی ادامه داد: بعد از آن یک گروه از دامپزشکان استان با فرماندهی یگان حفاظت اداره کل محیط زیست استان به محل اعزام و بعد از بیهوشی پلنگ را از تله نجات دادند.
تیموری اظهار کرد: معاینه و انجام رادیوگرافی مشخص کرد که حیوان از ناحیه لگن آسیب دیده و استخوان لگن شکسته است، بعد از آن حیوان را برای مراقبت بیشتر و معاینه دقیق تر به منطقه ای در سِمِسکَنده در منطقه حفاظت شده میانکاله منتقل کردند.
وی گفت: قرار است امروز (چهارشبه) نیز گروهی از دامپزشکان استان در محل حاضر شوند و پلنگ را مورد معاینه مجدد قرار دهند و اگر به این نتیجه برسند که حیوان در محل قابل درمان است که کار را آغاز و برای رها سازی اقدام می کنند، در غیر اینصورت به تهران منتقل خواهد شد.
در یک ماه گذشته این دومین پلنگ مصدوم شده است، چندی پیش ماده پلنگ آسیب ‌دیده‌ای توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان در حاشیه روستای سَجیدان منطقه سیاهکلرود شهرستان رودسر، زنده ‌گیری و به تهران منتقل شد تا مورد مداوا قرار گیرد که نظرات متفاوتی در مورد درمان و معالجه این حیوان وجود داشت.
برخی معتقد بودند به علت آسیب دیدگی زیاد امیدی نیست که حیوان دوباره روی پاهای خود بایستد بنابراین بهتر است به روش مرگ آسان ( تزریق دوز بالای داروی بیهوشی ) به درد و رنج حیوان پایان داده شود اما عده ای به درمان حیوان اعتقاد داشتند که بر این اساس مورد جراحی قرار گرفت؛ پلنگ ماده چهار ساله در تله های سیمی گرفتار شده بود.
استفاده از تله های سیمی ضخیم برای به دام انداختن معمولا گراز با هدف حفاظت از مزارع، در منطقه شمال کشور معمول است، این تله ها طوری طراحی شده اند که وقتی حیوانی در آن گرفتار شود هر چه بیشتر تقلا کند گرفتارتر و تله تنگ تر می شود که در این صورت صدمات زیادی به حیوان وارد می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا