خیانت شرکت شِل به جهان

شِل غول نفتی 26 سال قبل یک هشدار واضح درباره خطرات فاجعه بار تغییر اقلیم در یک فیلم ( در انتهای مطلب) تازه کشف شده صادر کرده است. در این فیلم پیش‌بینی‌هایی درباره آینده صورت می‌گیرد. از آن زمان تا به حال این شرکت سرمایه‌گذاری‌های سنگینی روی طرح‌های آلاینده نفت و گاز کرده و یکی از اعضای اصلی لابی‌گری علیه فعالیت‌های اقلیمی مثل توافق پاریس بوده است.

حالا شرکت به این اتهام از جانب افکار عمومی روبرو است که درباره خطرات فاجعه بار تغییرات اقلیمی آگاهی داشته ، اما برخلاف آن رفتار کرده است. این فیلم 28 دقیقه ای که نامش « نگرانی آب‌و‌هوایی» است، برای نمایش عمومی ساخته شده‌است،  مخصوصا مدارس و دانشگاه‌ها اما مشخص نیست چرا هیچ‌گاه به نمایش در نیامده است. در این فیلم درباره وقایع حداکثری آب‌و‌هوایی مثل، سیل، خشکسالی، قحظی، مهاجران اقلیمی و … در اثر سوزاندن سوخت‌های فسیلی هشدار داده شده است.

هشدار جدی این فیلم صحه گذاشتن بر اجماع منحصر به فرد محققان در پایان دهه 90 در گزارششان به سازمان ملل است. در فیلم آمده است:« اگر سیستم آب‌و‌هوایی به این شکل بی سابقه تغییر کند، هیچ کشوری در امان نخواهد بود». همچنین در این فیلم آمده است:« گرمایش جهانی هنوز قطعی نیست، اما اگر برای اثبات آن صبر کنیم، آن‌وقت دیگر سیر وقایع برگشت ناپذیر خواهد بود و اقدام فوری تنها راه بی‌خطر است».

حفاری جدید شرکت شل در مناطق قطبی در سال 2015

همان‌طور در یک گزارش جداگانه در سال 1986 هم نوشته و توسط گاردین دیده شده است:« عدم قطعیت در باره گرمایش جهانی زیاد است، اما تغییرات فعلی بزرگترین تغییرات ثبت شده از زمان ثبت داده‌های هواشناسی است».

جالب این‌جا است که پیش‌بینی‌های انجام شده در فیلم 1991 درمورد دمای هوا و افزایش سطح آب‌ها به طرز چشم‌گیری دقیق بوده است. مطابق اظهارات محققان، شرکت شل یکی از نخستین شرکت‌هایی بوده است که واقعیت گرمایش جهانی را پذیرفته است. اما علیرغم این دانش زودهنگام و بسیار واضح این شرکت میلیارد‌ها دلار روی طرح‌های استخراج نفت از قیر که بسیار آلاینده است سرمایه‌گذاری کرده و همچنین در پی اجرای حفاری برای نفت بیشتر در مناطق قطبی است. این فیلم توسط the Correspondent، که یک پلتفرم آنلاین روزنامه‌نگاری در آلمان، به دست آمده و توسط گاردین منتشر شده است. این فیلم سیستم‌های تولید انرژی خورشیدی و بادی در مقیاس تجاری را که در سال 1991 وجود داشته‌اند تحسین و به عنوان جایگزی معرفی می‌کند.

شل به تازگی با موفقیت زیر‌آب طرح انرژی‌های جایگزین اروپایی را زده و تخمین زده می‌شود، در سال  2015 حدود 22 میلیون دلار هزینه فعالیت علیه سیاست‌های اقلیمی کرده است. این شرکت همچنین جزء گروهی است که علیه تصمیمات اقلیمی فعالیت می‌کنند.

در حال حاضر اکسون موبیل غول نفتی دیگر آمریکایی تحت بازرسی دادستانی کل آمریکا برای گمراه کردن سیاست گذاران در باره تغییرات اقلیمی است و چند نماینده کنگره خواستار اقدام مشابهی درباره شل هم شده‌‌اند. چند گروه محیط‌زیستی و حقوق بشری هم طرح شکایاتی را علیه این شرکت‌های بزرگ در دست بررسی دارند. با این حال مشخص نیست شرکت شل چرا علیرغم ساخته شدن این فیلم دست از اقدامات ویرانگر خودش برنداشته است. یک احتمال این است که گروهی در داخل مجموعه با ساختن این فیلم قصد تغییر در سیاست‌های شرکت را داشته‌اند، اما این اقدام آن‌ها موفق نبوده است. مدیر تغییر اقلیم سازمان ملل هم تغییر در سیاست‌های شرکت‌های نفتی را برای غلبه بر گرمایش جهانی ضروری می‌داند. اما این یک مسئله تریلیون دلاری است و اگر بنا بر مبارزه با گرمایش جهانی باشد، باید بقیه نفت و گاز موجود در جهان دست نخورده بماند. اما چه کس یا چیزی می‌تواند در مقابل طمع خیره کننده شرکت‌های نفتی بایستد. شاید زمانش رسیده که مردم به جای مبارزه با دولت‌ها دست به مبارزه با شرکت‌هایی بزنند که برای سود بیشتر آینده بشریت و شالوده حیات روی زمین را به خظر انداخته‌اند.

علی رنجبران

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا