سهم 39 درصدی ایران در تولید علم نانو در دنیا

وی افزود: با این وجود از نقاط ضعف مهم ایران ثبت اختراع است که برای افزایش این آمار برنامه‌هایی در دستور کار قرار دارند.

به گزارش ایسنا،  قاسم جعفری در آئین افتتاحیه اولین کنگره ملی علوم نوین و بیماری‌ها که امروز، سه‌شنبه 10 اسفندماه در تالار شهدای دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز برگزار شد، اظهار کرد: ستاد فناوری نانو در سال 82 تشکیل و در سال 84 سند 10 ساله‌ای برای آن تصویب شد که این سند 2 سال گذشته تکمیل شده است.

وی افزود: در این سند بخش‌های مختلفی اعم از حمایت و تولید مقالات و پژوهش تا تجاری‌سازی آن‌ها تعریف شده است؛ چشم‌انداز اصلی ستاد توسعه فناوری نانو تولید ثروت و بهبود کیفیت زندگی مردم است و تولید مقاله هدف اصلی نیست بلکه تنها بهانه‌ای برای تولید ثروت است.

 

دبیر کارگروه ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه در سال 82 تعداد متخصصان در حوزه فناوری نانو هشت نفر بود که کار تولید علم و دستیابی به فناوری را انجام می‌دادند، گفت: هم‌اکنون 150 شرکت در ایران در این حوزه در حال فعالیت هستند و تاکنون 330 محصول نانو تولید شده است؛ به این نتیجه رسیده‌ایم که بازار 80 میلیونی ایران برای حوزه نانو بسیار کوچک است، بنابراین صادرات محصولات فناوری نانو ایران را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

جعفری با اشاره به اقدامات دیگر این ستاد، خاطرنشان کرد: به دنبال ترویج فناوری نانو در ایران حدود 600 هزار دانش‌آموز آموزش داده شدند و این کار توسط نهادهای ترویجی انجام شد. در این راستا هفت سال است که المپیاد دانش‌آموزی نانو برگزار می‌شود و سال آینده این المپیاد به‌صورت بین‌المللی با حضور دانش‌آموزانی از 6 کشور در تهران برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: این ستاد همچنین در صدد شبکه‌ای کردن آزمایشگاه‌های مهم کشور برآمده است؛ همچنین شبکه آزمایشگاهی دانش‌آموزی نانو توسط این شبکه ایجاد شد و اکنون 66 آزمایشگاه دانش‌آموزی در کشور با همکاری آموزش و پرورش و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در حال فعالیت هستند. تجهیزات آزمایشگاه‌های دانش‌آموزی نانو در سایر کشورها نیز مشتری پیدا کرده‌اند و امیدواریم که تا 10 سال آینده 500 مدرسه در چین با دستگاه‌های ساخت ایران در حوزه نانو تجهیز شوند.

  دبیر کارگروه ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری عنوان کرد: ستاد فناوری نانو با برگزاری نشست‌هایی سعی در آشنا کردن صنایع با این فناوری دارد اما در خوزستان در این حوزه هیچ شرکت دانش‌بنیانی وجود ندارد.  

جعفری با اشاره به راه‌اندازی رشته‌های تحصیلات تکمیلی، تحقیقات دانشگاهی و توسعه منابع انسانی توسط این ستاد تصریح کرد: اکنون 23 دانشگاه مقطع دکترای تخصصی نانو را ارائه می‌دهند و تاکنون از سه هزار و 750 پایان‌نامه دکتری و 17 هزار و 500 پایان‌نامه ارشد در این زمینه دفاع شده است. ستاد نانو مطابق با آیین‌نامه‌ای، برای پایان‌نامه‌ها بر مبنای دستاورد جوایزی در نظر گرفته است و به‌طور مثال اگر پایان‌نامه‌ای منجر به ثبت اختراع خارجی شود، ستاد تا 90 درصد هزینه‌های ثبت اختراع را پرداخت می‌کند.

وی ادامه داد: ایران هشت هزار مقاله در حوزه نانو داشته است و سهم انتشارات ایران در حوزه نانو در سطح دنیا 39 درصد است اما از نقاط ضعف مهم ایران ثبت اختراع است که برای افزایش آن برنامه‌هایی در دستور کار قرار دارند.

جعفری افزود: در حوزه نانو ایران 50 استاندارد داخلی و سه استاندارد بین‌المللی تدوین کرده است و سه استاندار بین‌المللی نیز در حال بررسی است. می‌توان گفت ارزش بازار نانو در 2 سال گذشته هر سال رشد 100 درصدی داشته است؛ این رقم در سال 94 حدود 310 میلیارد تومان بوده و تخمین زده می‌شود که در سال 95 به بیش از 700 میلیارد برسد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا