سیاست گذاری در حوزه مدیریت منابع آب کشور نیازمند بازنگری اساسی است

 به گزارش ایرنا، مهندس ناصر مقدسی در سخنانی در نخستین کنفرانس تغییر اقلیم با شعار «تغییر اقلیم، مدیریت آب، نجات زمین» در محل وزارت نیرو، با یادآوری این که کشورمان در قلمرو منطقه خشک جغرافیایی واقع است، گفت: این درحالی است که کشور به لحاظ مدیریت بهره وری سرزمین نیز رنج می برد.

وی با اشاره به این که همچنین نباید سهم عامل انسانی در تغییرات اقلیمی در کشور نادیده گرفته شود، خواستار تشکیل اتاق های فکر با حضور پررنگ تر نهادها و مراکز علمی کشور و استفاده از فناوری های جدید برای ایجاد یک حرکت علمی هدف دار در جهت مقابله با تاثیرات منفی پدیده اقلیم شد.
قائم مقام رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور همچنین تاکید کرد: اولویت ما البته بایستی تغییر مشی و سیاست گذاری در یکی از حوزه های فوق العاده آسیب پذیر یعنی مدیریت منابع آب باشد.
وی در ادامه، با اشاره به اینکه سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور یکی از سازمان های راهبردی در مقوله برخورد با مسائل تغییرات اقلیمی و تنظیم آن با شرایط نوظهور ناشی از تاثیرات اقلیمی است گفت: سازمان منابع طبیعی با پایه های حیاتی کشور سر و کار دارد.
قائم مقام رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ادامه داد: بسیاری از بخش های وسیع کشور در حوزه منابع طبیعی می گنجد و تمام مراتع و عرصه های بیابانی سایر پدیده های طبیعی متاثر از تاثیرات اقلیمی است.
وی گفت: سازمان جنگل داری و مراتع کشور در تلاش است که همگام با تمامی اتفاقاتی که در سطح بین الملل در زمینه ایجاد تغییرات و اصلاحات در حوزه های آموزشی و تحقیقاتی و اجرایی برای فارغ آمدن بر چالش های ناشی از تغییر اقلیم برای اکوسیستم خشک و شکننده ایران، تدابیری را اتخاذ و با اصلاح سیاست ها، فرایندها و دستکاری در قوانین و مقررات مطابق با شرایط روز نقش خود را ایفا کند.
قائم مقام رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور همچنین با بیان اینکه، طبق مصوبه هیات وزیران کارگروهی با ترکیب دستگاه های مرتبط به منطور تنظیم سیاست های بین بخشی در حوزه تغییرات اقلیمی و زیست محیطی ایجاد شده است، گفت: البته این کارگروه خود دارای چند کمیته تخصصی است.
وی در بخش دیگری در خصوص تعهدات کشورمان در معاهده آب و هوایی پاریس در حوزه کاهش گازهای گلخانه ای نیز با بیان اینکه، این معاهده از سوی وزیر امور خارجه کشورمان به عنوان نماینده ایران امضاء شده و به تصویب دولت و مجلس شورای اسلامی رسیده است گفت: البته در حال حاضر الحاق جمهوری اسلامی به معاهده پاریس در شورای نگهبان است.
مقدسی با بیان اینکه، سهم چهاردرصدی کشورمان در معاهده پاریس به منظور کاهش گازهای گلخانه ای نسبت به غالب کشورها بسیار پایین تر است، گفت: این بدان معنی است که بین سال های 2020 تا 2030 بایستی میزان حجم انتشار گازهای گلخانه ای در کشورمان که بین 600 تا 700 میلیون متر مکعب است چهاردرصد کاهش یابد.
وی با تاکید براینکه، تکلیف ملی در کاهش گازهای گلخانه ای بیش از تکالیف بین المللی است، ادامه داد: البته مطابق اسناد بالادستی تکلیفی کشور و همچنین سند ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب در حوزه انرژی، کاهش 50 درصد شدت انرژی بصورت عملی مورد تاکید قرار گرفته است که این بسیار بالاتر از تکالیف بین المللی کشورمان می باشد.
مقدسی همچنین با تاکید بر وجود برخی مسائل و مشکلات در حوزه حوزه مصرف بهینه انرژی در کشور گفت: البته در قانون برنامه ششم نکات خوبی مورد تاکید قرار گرفته است که از آن جمله بحث استراحت جنگل های رودخانه ای است که در تاریخ جنگلبانی یک ابلاغ تاریخی است.
وی با اشاره به اینکه، حدود 50 سال است که از جنگل های شمال بهره برداری می شود در عین حال افزود: در طول این مدت اشتباه کرده ایم چراکه ارزیابی‌های کیفی جنگل نشان می‌دهد اکوسیستم جنگلی شمال با سرعت هر چه تمام‌تر به سمت نابودی پیش می‌رود و اگر دیر بجنبیم شاید 10 سال دیگر سرنوشت زاگرس برای شمال ایران تکرار شود.
مقدسی همچنین در ادامه با اشاره به وجود شاخص های ناپایدار همچون آب، هوای ناپاک و پوشش گیاهی نامناسب در کشورمان تاکید کرد: باید از طریق تدوین استراتژی های مناسب صنعتی میزان تنش و فشار از منابع حیاتی کشور کاهش یافته و اسناد آمایش مناطق کشور نیز برای حفظ توازن منطقه ای به سرعت علملیاتی شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا