موفقیت محققان کشور در افزایش زیست‌سازگاری استنت‌های عروقی

به گزارش ایسنا، جعفر خلیل علافی، مجری پروژه "پوشش‌دهی آلیاژ هوشمند نیکل-تیتانیم به منظور ارتقای زیست سازگاری و قابلیت دارورسانی هدفمند جهت کاربرد در استنت‌های عروقی" درباره این پروژه که با حمایت صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران انجام شده است، اظهار کرد: در این پژوهش پوشش‌های کلسیم فسفاتی روی سطح اصلاح شده‌ آلیاژ نایتینول ایجاد و مطالعه شدند. در ابتدا جهت اصلاح سطح، آلیاژ نایتینول در محلول اسیدی قرار گرفت و در ادامه در آب دیونیزه جوشانده شد و در نهایت در دمای ˚C470 به مدت نیم ساعت تحت اتمسفر خنثی عملیات حرارتی شد. درادامه پوشش‌های کلسیم فسفاتی توسط روش رسوب‌دهی الکتروشیمیایی روی آلیاژ نایتینول ایجاد شدند.

وی ادامه داد: در نهایت نتایج تحقیقات ما نشان داد که پوشش‌های کلسیم فسفاتی موجب افزایش زیست سازگاری آلیاژ نایتینول می‌شوند. همچنین مشخص شد که با افزایش نسبت کلسیم به فسفر به دلیل اصلاح ترشوندگی، بهبود خواص مکانیکی و همچنین کاهش میزان حل شدن رسوبات در محیط کشت، میزان سلول‌های چسبیده به سطح و پهن شدگی آنها روی پوشش بیشتر می‌شود.

علافی تصریح کرد: در واقع در این پروژه موفق به پوشش‌دهی استنت‌های عروقی با استفاده از کلسیم فسفات شدیم که زیست سازگاری بیشتری را با بدن دارند همچنین قابلیت دارورسانی یکی از ویژگی‌های دیگر این استنت است.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا