پیش به سوی گذشته

"بهترین صدا برای همیشه" در سال 1982 برای کمپین تبلیغاتی سونی و فیلیپس که اختراع جدیدشان یعنی دیسک فشرده را جشن می گرفتند، به شعار افسانه ای تبدیل شد .بخصوص اینکه مردم هیجان زده دنیا به کمک این اختراع بالاخره با وینیل و ویژگی‌های آزاردهنده‌اش همچون شکنندگی، نااستواری و آسیب پذیری ،خداحافظی کردند.

شاید هم اینطور نبود؟

بر طبق پیش‌بینی‌های سالانه‌ای که در زمینه تجارت تکنولوژی در رسانه انجام می شود، انتظار می رود که درآمد وینیل در جهان به یک میلیارد دلار برسد.آری، ما قرار است در حدود 15 میلیارد برای تکنولوژی که 35 سال پیش با آن خداحافظی کردیم، هزینه کنیم.

چه اتفاقی افتاده است؟

در شرکت آفریقایی دلوییت هرسال، پیش‌بینی‌هایی در مورد روند 1 تا 5 ساله صنایع تکنولوژی، رسانه و ارتباطات  انجام می‌شود. 16امین شماره گزارش این شرکت نشان می‌دهد که وینیل تنها رسانه آنالوگ صوتی نیست که از بین نخواهد رفت، نوارهای کاست نیز همراه با جنبش ناهنجاری‌ها، در حال شکوفایی هستند.  سال گذشته گزارش رولینگ استون به داستان بزرگترین کارخانه آمریکا پرداخت که روزانه 100.000 کاست تولید می‌کند. اگرچه دو سوم این محصولات توسط مشتریان مستقل و محدودی خریداری می‌شود، توجه اکثر افراد به این محصولات جلب شده و موسیقی هنرمندانی چون جودا پریست و جاستین بیبر در غالب این محصولات در دسترس می‌باشد.

می‌‌توانیم ویژگی‌های صوتی وینیل و دیجیتال را با هم مقایسه کنیم (به لحاظ تکنیکی نباید تفاوتی وجود داشته باشد). اما سیستم‌های پخش باکیفیت، کمبود و کاستی‌های موجود را پنهان می‌کنند و ایرادات مربوط به منبع- صفحه گردان- و همینطور تقویت صدا و بلندگوها را برطرف می کند.

از نظر برخی افراد منبع (صفحه گردان) نسبت به تقویت صدا و بلندگوها از اهمیت بیشتری برخوردار است، به همین دلیل است که "کلیرادو استیت منت"که به عنوان بهترین صفحه گردان در جهان شناخته شده است،  مهندسی بسیار عجیب و قوی داشته و درحدود 140.000 یورو نیز ارزش دارد.

البته نیازی نیست که محصولی به پیچیدگی "استیت منت" وارد جریان انقلاب وینیل شود. اما همه باید آماده و در انتظار نمایشگاه های بیشمار  وینیل در سراسر کشور باشیم. وینیل جدید و باکیفیت، گران است، زیرا تولید آن در مقیاس کوچک انجام می شود، اما حتی اگر استفاده از آن رایج شود ممکن است باز هم قیمت بالایی داشته باشد.

 

مترجم: شیوا اسکندی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا