دانشگاه تهران شکایت میکند

درجدیدترین خبر مربوط به این ماجرا روز گذشته در کانال رسمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، نامه مدیر گروه جراحی و رادیولوژی به ریاست دانشکده دامپزشکی منتشر شد.

براساس این نامه و پیرو جلسه رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران با رئیس سازمان نظام دامپزشکی، دانشگاه تهران از افرادی که با رفتارهای غیراخلاقی و غیرحرفه‌ای در موضوع پلنگ رودسر با جوسازی‌ها و دروغ پراکنی‌های خود، اتهامات ناروا به دانشکده دامپزشکی وارد نموده بودند، درخواست شکایت نموده است.

در نامه منتشر شده از سوی گروه جراحی و رادیولوژی دانشکده، ضمن اشاره به سابقه و وضعیت بالینی پلنگ ارجاعی و درخواست دامپزشک مربوطه، اشاره شده که سی‌تی‌اسکن کامل قفسه سینه، شکم و ستون مهره‌ها انجام گردیده و به طور خلاصه، شکستگی در استخوان قسمت پشتی مهره چهارم کمری و علائم تشکیل استخوان جدید در اطراف مهره‌های دوم تا پنجم کمری توسط رادیولوژیست گزارش شده و برای تشخیص میزان احتمالی ضایعه وارد شده به نخاع، به انجام ام‌آر‌آی (MRI) توصیه شده است.

در ادامه این نامه اظهار شده که بنا به درخواست دامپزشک پارک پردیسان، یکی از جراحان گروه پس از ملاحظه تصاویر سی‌تی‌اسکن انجام شده، از وضعیت حیوان در محل پارک پردیسان بازدید نموده و با توجه به عدم امکان انجام معاینات بالینی نورولوژیک هر گونه اظهار نظری را به انجام MRI از ناحیه پشتی- کمری ستون مهره‌ها منوط نموده‌اند و هماهنگی‌های لازم با مرکز MRI دانشگاه تهران که یکی از پیشرفته‌ترین دستگاه‌های موجود در کشور (دستگاه ۳ تسلا) را دارا می‌باشد، انجام داده‌اند ولی گویا در نهایت، پلنگ مذکور به دلایل نامعلوم توسط سازمان محیط‌زیست برای MRI ارجاع نشده و بدون بررسی میزان آسیب احتمالی وارده به نخاع در یکی از بیمارستان‌های خصوصی و فقط بر اساس یافته‌های  بدست آمده از رادیوگرافی مورد عمل جراحی قرار گرفته است.

مدیر گروه جراحی و رادیولوژی دانشگاه دامپزشکی دانشگاه تهران در ادامه نامه به هجمه شدید از سوی برخی افراد و گروه‌ها در سایت‌ها و فضای مجازی علیه دانشکده و گروه جراحی و رادیولوژی اشاره نموده و اظهار داشته که تمامی آن‌ها بر پایه و اساس اطلاعات غلط و در پاره‌ای موارد مغرضانه بوده که مهم‌ترین آن، ادعای واهی توصیه به مرگ آرام (یوتانایز) حیوان توسط دانشکده بوده است و اعلام نموده این مطلب از اساس کذب محض می‌باشد چرا که به نظر ایشان، گزارش مکتوب و توصیه و هماهنگی برای انجام MRI، گواهی بر این مدعای ایشان است زیرا اگر قرار بوده حیوان یوتانایز شود دلیلی برای توصیه و هماهنگی برای انجام MRI وجود نداشته است.

در این نامه بر علمی بودن مسیری که دانشکده در تشخیص داشته، تأکید مجدد شده و اقدام به جراحی، تنها بر اساس یافته‌های رادیوگرافی و بدون توجه به یافته‌های سی‌تی‌اسکن و انجام MRI کاملاً غیر علمی دانسته شده است.

در ادامه اظهار تأسف گردیده که گویا حاشیه‌های ایجاد شده در خصوص پلنگ ارجاعی به دانشکده، برای عده‌ای قلیل زمینه‌ای را فراهم آورده تا بنا به دلایلی که برای گروه جراحی و رادیولوژی روشن است (اشاره به رد درخواست چندین سال پیش جراح پلنگ برای عضویت هیأت علمی در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران که گویا بنا به رفتارهای غیرحرفه‌ای ایشان مورد موافقت قرار نگرفته بوده)، با تشویش اذهان عمومی و تخریب شأن و جایگاه علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، شاید بتوانند از این طریق خود و مجموعه‌های تحت مدیریت خود را مطرح نمایند. در خاتمه این نامه از مدیریت دانشکده درخواست شده که از حق قانونی دانشکده برای طرح شکایت و اعاده حیثیت علیه آن دسته از افراد یا گروه‌ها یا سایت‌های خبری که بدون دلیل موجه و در فضایی آلوده نسبت به اتهام‌زنی به دانشکده از هیچ ابزاری مضایقه ننموده‌اند، اقدام شود.

به این ترتیب دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران از طریق انتشار این نامه به اتهاماتی که طی هفته‌های اخیر از سوی تیم جراحی پلنگ در مصاحبه با خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری به دانشکده وارد شده، پاسخ داده است.

تا به حال تیم جراحی که پلنگ مذکور را قبل از تکمیل مستندات علمی جراحی کرده‌اند، بارها بر موفقیت‌آمیز بودن عمل جراحی تاکید کرده‌ و این باور را از طریق رسانه‌ها به جامعه منعکس کرده‌اند که همه‌چیز حل شده و حیوان نیز رو به بهبود است که البته امیدواریم اینگونه باشد. اما با انتشار این نامه باید دید آیا این به راستی آخر ماجرا است؟ آیا با گذشت بیش از ۲۰ روز از تاریخ عمل به واقع شاهد بهبود وضعیت حیوان بوده‌ایم؟ بی‌حالی و بی‌اشتهایی شدید حیوان و حضور زخم‌های متعدد و بزرگ در محل جراحی و … که در آخرین تصاویر موجود این حیوان آن هم در حین دومین بیهوشی به منظور خروج از پردیسان و انتقال به محل به اصطلاح مجهز دیگر به طور مشخص دیده می‌شود و بی‌اعتنایی و حتی تکذیب تشخیص اولیه دانشکده دامپزشکی مبنی بر شکستگی مهره و عفونت استخوان‌های مهره‌های کمری به نظر نیازمند بررسی بیشتر است. امید می‌رود که مسوولان به دور از جو غوغاسالارانه و قهرمان‌سازی‌های دروغین با برگزاری یک جلسه فنی آن هم هرچه سریع‌تر پاسخگوی ابهامات در این رابطه باشند تا بلکه آخرین فرصت‌های نجات این حیوان از دست نرود.

 

گزارش: فرگل غفاری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا