روباتی با قابلیت تفسیر حرکات بدن

گسترش استفاده از روبات ها برای انجام وظایف مشخص، همزمان با پیشرفت های روز افزون علم روباتیک سبب شده است تا در بسیاری از صنایع و تولیدی ها شاهد حضور روبات ها به جای نیروی انسانی باشیم. امروزه رقابت گسترده ای در حوزه ساخت روبات بین کشورهای مختلف وجود دارد.

این روبات می تواند تمامی حرکات بدن انسان را رصد کرده و تفسیر کند و به گونه ای طراحی شده است که می تواند نسبت به این حرکات واکنش نشان داده و با فرد مقابل خود وارد بحث و گفتگوی صوتی شود. سازنده این روبات امیدوار است با توسعه و تکمیل فناوری های به کار رفته در آن، بتوان از این روبات هوشمند برای کمک به افراد ناشنوا و همچنین افرادی که توانائی تکلم ندارند، استفاده کرد.

به تازگی یک طراح و پژوهشگر چینی به نام سونگ جی یوان موفق به طراحی و ساخت روباتی هوشمند شده است که قادر به شناسائی و تفسیر حرکات بدن انسان است. این روبات با همکاری دانشگاه ملی و  پردیس علوم شهر ژنگ ژو  استان هنان در مرکز چین ساخته شده است. سونگ جی یوان دانشجوی مهندسی مکانیک این دانشگاه محسوب شده و در پروژه فوق، گروهی از همکلاسی های وی نیز حضور داشتند. این روبات می تواند تمامی حرکات بدن انسان را رصد کرده و تفسیر کند و به گونه ای طراحی شده است که می تواند نسبت به این حرکات واکنش نشان داده و با فرد مقابل خود وارد بحث و گفتگوی صوتی شود. سازنده این روبات امیدوار است با توسعه و تکمیل فناوری های به کار رفته در آن، بتوان از این روبات هوشمند برای کمک به افراد ناشنوا و همچنین افرادی که توانائی تکلم ندارند، استفاده کرد. در ساخت و طراحی این روبات از برخی نرم افزارهای ویژه کامپیوتری استفاده شده و همچنین بخش های مختلفی از ان توسط چاپگرهای سه بعدی ساخته شده است.

این روبات در دسته روبات های انسان نما تقسیم بندی می شود. به طور کلی ربات های انسان نما ، ربات هائی هستند که ساختاری شبیه به بدن انسان داشته و در طراحی آن ها تلاش می شود تا ویژگی هایی مشابه انسان ها برایشان تدارک دیده شود. آن ها عموما مانند انسان ها راه رفته و قدم برمی دارند و دستان و انگشتانی مانند انسان ها دارند. هدف اصلی طراحی این نوع ربات ها ، همزیستی و همکاری با انسان ها است و طراحان ربات های انسان نما، اعتقاد دارند که این ربات ها می توانند در امور مختلفی مانند کمک به نگهداری افراد پیر و سالخوره، انجام تمرینات  ورزشی پزشکی، ارائه خدمات داروئی و درمانی به بیماران و نگهداری از کودکان کاربری داشته باشند.

این روبات ویژه دارای هوش مصنوعی بوده و می تواند نسبت به محیط اطراف خود واکنش نشان دهد و به گونه ای طراحی شده است که حرکات اطراف خود را مشاهده کرده، صداهای اطراف را شنیده و تجزیه و تحلیل می کند و همچنین قادر به پاسخ دادن به سوالات مختلفی است که از وی پرسیده می شود.

امروزه کشور چین بزرگترین کشور دنیا در طراحی و ساخت ربات های مختلف است و بر اساس آمارهای رسمی دولت چین ، در حال حاضر بیش از سی کارخانه بزرگ تولید ربات در این کشور مشغول فعالیت هستند.

کشور چین طی دهه گذشته با رشدی خیره کننده در توسعه ساخت و استفاده از تکنولوژی های مبتنی بر ربات ها ، توانست عنوان برترین کشور تولید کننده ربات را در سال گذشته به دست آورد. در حال حاضر صدها کارخانه و شرکت های پژوهشی در زمینه تولید و پژوهش در امور رباتیک در این کشور فعالیت می کنند که این موضوع می تواند سبب ایجاد تغییرات فراوانی در صنایع و بازار کار این کشور آسیائی شود.

به گفته مقامات دولتی کشور چین، پیش از سال 2008 هیچ صنعتی مرتبط با ساخت ربات در کشور چین وجود نداشته و امروزه با توجه به تلاش های همه جانبه و توسعه قوانین کارگری و از بین رفتن کمبود نیروی کار ، چین به عنوان بزرگترین تولید کننده ربات در  جهان در سال 2013 معرفی شد.

 

منبع: xinhuanet

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا