نخستین جراحی روباتیک پیوند کلیه

در سال های اخیر شاهد حضور گسترده و همه جانبه روبات ها در بخش های مختلف زندگی انسان بوده و این فناوری توانسته است در بسیاری از عرصه ها با انجام وظیفه به نحو احسن، جان انسان ها را از مخاطره نجات داده و در شرایط سخت و دشواری که حضور انسان در آن با خطراتی همراه است، انجام وظیفه کند. یکی از مهمترین ویژگی های روبات ها، درصد پائین بروز خطا و عدم خستگی در آن ها است که این موضوع سبب شده تا امکان استفاده از آن در حوزه پزشکی و به ویژه جراحی های طولانی و نفسگیر که مستلزم صرف انرژی و دقت بسیار زیادی است، فراهم شود.

یکی از مهمترین ویژگی های روبات ها، درصد پائین بروز خطا و عدم خستگی در آن ها است که این موضوع سبب شده تا امکان استفاده از آن در حوزه پزشکی و به ویژه جراحی های طولانی و نفسگیر که مستلزم صرف انرژی و دقت بسیار زیادی است، فراهم شود.

 به تازگی برای نخستین بار در تاریخ علم پزشکی، پزشکان بیمارستان مولینته در شهر تورین ایتالیا، موفق شدند تا با کمک روبات جراح، کلیه یک فرد بیمار که به عارضه رنال اکتوپیا (Renal ectopia)  دچار بود  را از بدن وی خارج کرده و به یک بیمار دیگر که به آن نیاز داشته و برای مدتی طولانی از طریق دیالیز زندگی می کرده، پیوند بزنند. عارضه رنال اکتوپیا عارضه ای است که کلیه در موقعیت عادی و طبیعی خود در بدن قرار نداشته و موجب بروز درد  در بیمار شده و احتمال عفونی شدن آن نیز وجود دارد. بررسی های پزشکان نشان می داد که این کلیه دردسر ساز هنوز قابل استفاده بوده و می توان آن را به فرد دیگری پیوند زد اما موقعیت قرار گیری آن در محلی غیر عادی و دشوار جهت دسترسی بوده و در نزدیکی رحم فرد بیمار قرار داشت. در بیشتر موارد، کلیه افرادی که دچار این بیماری هستند، غیر قابل استفاده بوده و پس از جراحی دور انداخته می شود اما در این مورد، پزشکان دریافتند امکان پیوند آن به فرد بیمار دیگری وجود دارد و به این ترتیب عمل جراحی روباتیک فوق الذکر برنامه ریزی شد.

هر دو بیمار دارای جنسیت مونث بوده و 51 سال داشتند. این جراحی در  روز 23 فوریه سال جاری میلادی انجام شده و تصاویر و گزارش جزئیات ان پس از تائید موفقیت آمیز بودن آن منتشر شد. در حال حاضر حال هر دو بیمار مناسب گزارش شده و به گفته پزشکان، این جراحی روباتیک، پایانی خوش آیند برای هر دو فرد اهدا کننده و دریافت کننده عضو داشته است.

سرپرستی این تیم جراحی بر عهده پرفسور  پائولو گونترو بوده و وی در این رابطه اعلام کرد: استفاده از روبات ها در این شرایط خاص، بهترین گزینه محسوب می شده زیرا شرایط به طور بنیادینی وخیم بود. روبات جراح برای ما امکان افزایش دقت و ظریب اطمینان در این جراحی بسیار دشوار و حساس را فراهم کرد.

در این گزارش تصویری شاهد تصاویر منتشر شده در رابطه با این جراحی هستیم.

 

منبع: bdtorino.eu

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا