چشم دریچه‌ای به درون

این تحقیق در پی آن بوده است که چظور انسان‌ها به سادگی و تنها از طریق چشم‌هایشان به هم ارتباط برقرار کرده و حالت‌های احساسی شان را بروز می‌دهند. ممکن است با خودتان بگویید خب این موضوع جدید نیست و همه ما این‌کار را حتی گاهی به صورت خودآگاه انجام می‌دهیم. اما این مطالعه می‌گوید شناخت عواطف و احساسات از روی چشم ممکن است بسیار دقیق‌تر از چیزی باشد که ما زمانی می‌اندیشیدیم:« کارهای ما منجر به تئوری‌ای شده است که نشان می‌دهد چرا انسان‌ها در حالت‌های احساسی مختلف چشم‌هایشان را به حالت‌های متفاوتی در می‌آورند». این را نویسنده ارشد مقاله « دانیل اچ لی» می‌‌گوید. او ادامه می‌دهد:« مثلا باریک کردن چشم‌ها برای بررسی بصری در ارتباط بین انسان‌ها هم منتقل شده و حس بررسی را انتقال می‌دهد».

در این تحقیق محققان 600 آزمایش نشان را با  28 شرکت کننده اجرا کردند و در آزمایش به آن‌ها چشم‌هایی را نشان دادند که از بقیه صورت جدا شده و هر کدام حالت‌های احساسی خاصی مثل؛ غم و اندوه، تنفر، خشم، شادی، ترس، و تعجب داشتند. سپس از شرکت کننده‌ها خواستند که بگویند چه کلمه‌ای حالت روحی فرد صاحب چشم را توصیف می‌کند. سپس محققان سعی کردند دریابند چطور این پیش‌بینی‌ها به حرکات خاص چشم مربوط است. این حرکات شامل گشادی چشم، فاصله چشم و ابرو، شیب و منحنی ابرو، و همچنین چین و چروک در اطراف بینی، شقیقه و در زیر چشم بودند.

نتایج نشان داد که شرکت کننده‌ها تقریبا به سوالات به درستی جواب داده و حالات حسی را به خوبی از روی چشم تشخیص داده‌اند. مثلا چشم باریک کردن به طور گسترده ای با حالات ذهنی مربوط به تبعیض اجتماعی، مثل نفرت، سوء ظن، و تجاوز همراه بود. چرخاندن چشم به سمت راست بسیار با حساسیت، پیش‌بینی، ترس و علاقه همراه بود. این نتایج نشان داد این حرکات چشم بسیار نافذ و دقیق هستند و شاید به همین دلیل است که انسان‌ها در برخی موارد از چشم در چشم شدن در هنگام صحبت پرهیز می‌کنند.

با این حال احساسات انسانی بسیار پیچیده هستند و نمی‌توان همه آن‌ها را از روی حالات چشم حدس زد. اما این مطالعه نشان داده است که می‌توان همه حالات کلی انسانی را از روی وضعیت چشم‌ها تشخیص داد. برخی از این حالت‌ها ناخودآگاه و برخی دیگرشان خودآگاه هستند و ما هر روز آن‌ها را زندگی به صورت آگاهانه برای تاثیر گذاری روی دیگران به کار می‌گیریم. 

علی رنجبران

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا