دنیا را از دریچه آسمان ببینند

کاظم کوکرم ، مدرس نجوم و روزنامه نگار علم درخصوص برگزاری این رویداد به خبرنگار سیناپرس گفت: ماراتن مسیه، شناخته‌شده‌ترین و دیرپاترین رقابت رصدی منجمان آماتور ایران است که از فروردین ماه 1380 تقریبا هرسال به طور پیوسته و به صورت سراسری برگزار شده است. در جریان این برنامه، ده‌ها منجم آماتور از سراسر ایران گرد هم می‌آیند تا با ابزار‌های رصدی خود، اعم از تلسکوپ‌ها و دوربین‌های دوچشمی، به رصد 110 جرم فهرست مسیه بپردازند.

عکس: امیرحسین ابوالفتح / کاروانسرای قصر بهرام در جریان ماراتن مسیه سال 1387

این مدرس نجوم افزود: در دنیا بیش از نیم قرن است که این ماراتن برگزار می شود و کشورهایی مثل استرالیا -آمریکا -ژاپن-هند و کشورهای اروپایی مانند انگلیس،اسکاتلند این رقابت را به صورت یک برنامه دوستانه برگزار می‌کنند  و  هدف از برگزاری چنین ماراتنی این است که منجمان درکنار هم دریک روز قرار بگیرند و از تجربیات هم استفاده کنند.

کوکرم در ادامه عنوان کرد:  همچنین باتوجه به اینکه گروه های نجومی زیادی در سراسر ایران و  در شهرهای مختلف وجود دارند این فضای مسابقه  میتواند بستری فراهم کند تا افراد باهم بیشتر آشنا شوند و این آشنایی منجر می شود که بتوانند اطلاعات بیشتری در زمینه نجوم و کار با ابزار نجومی را بیاموزند .در نهایت این مهم می‌تواند زمینه فعالیتهای نجومی مشترک را فراهم کرده تا افراد نجومی در  برگزاری مراسم روز نجوم، رویت هلال ماه،رویت گرفتگی ها و پدیده های نجومی که نیاز به مشارکت چندین گروه از شهرهای مختلف دارد،بتوانند در کنار هم قرار گیرند.

این مدرس نجوم همچنین در خصوص آموزش به افراد بی تجربه که ابزار این رصد را ندارند نیز، خاطرنشان کرد: در چند دوره اخیر، بخش آموزشی هم به ماراتن مسیه افزوده شده است. این بخش مختص افرادی است که کمتر با رصد اجرام اعماق آسمان آشنایی دارند یا ابزار رصدی ندارند، اما می‌خواهند با حضور یافتن در فضای رقابت هم تجربه بیندوزند.بنابراین  دراین برنامه بسیاری از منجمان آماتور قدیمی و حرفه ای که سالها با تلسکوپ و ابزار آشنایی دارند ،حضور داشته و به کمک راهنمایان و کارشناسان ماهنامه نجوم به یادگیری صورت‌های فلکی و مبانی رصد آسمان می پردازند.

کوکرم گفت: این یک رویداد سالانه است که عاشقان  نجوم و آسمان شب  را دور هم جمع می کند. ما دوست داریم مردم عادی با این رویداد آشنا شوند و روزی به منجمان آماتور تبدیل شوند و دنیا را از دریچه آسمان ببینند.

گزارش: فرگل غفاری