خودرو و موتورسیکلت‌ منشأ 85 درصد آلودگی هوای تهران

به گزارش ایسنا،عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف، یکشنبه 8 اسفندماه در سمینار نقش خودروها در آلودگی هوا که در دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه خواجه نصیر برگزار شد، با تاکید بر اینکه باید چرخه زیست‌محیطی فناوری‌هایی که در کشور ارائه می‌شود، مدنظر قرار گیرد، اظهار کرد: بر اساس داده‌های به دست آمده از  ایستگاه‌های پایش هوا در شهر تهران، یک سوم روزهای سال هوا ناسالم بوده است.

وی با بیان این‌که این شرایط از 10 سال قبل تاکنون حاکم است، اظهار کرد: در سالیان قبل خودروها فاقد استاندارد یورو 2 تا 4 بودند، ضمن آنکه گرمایش منازل مسکونی از طریق نفت و دیزل تامین می‌شد و در حال حاضر خودروها دارای استانداردهای یورو 2 هستند و گاز طبیعی منبع گرمایش منازل شده است ولی علی‌رغم این اقدامات ما همچنان در هوای ناسالم زندگی می‌کنیم.

حسینی با اشاره به مطالعات انجام‌شده در زمینه آلودگی‌های زیست‌محیطی و هوا، یادآور شد: در سال 1381، 162 روز هوای ناسالم به دلیل انتشار گاز مونواکسید کربن داشتیم که این تعداد روز ناسالم در سال 1382 به 152 روز و در سال 1383 به 85 روز کاهش یافت.

مدیر شرکت کنترل هوای تهران کاهش روزهای ناسالم را به دلیل توقف تولید خودرو پیکان و تولید خودروهای یورو 2 دانست و ادامه داد: از سوی دیگر از سال 1389 شاهد انتشار گرد و غبار و ریزگردها هستیم؛ به گونه‌ای که در سال 93 شاهد توفان‌های گرد و غبار در ماه‌های تیر و خرداد بودیم و در آذرماه نیز به دلیل سکونت هوا آلودگی هوا ناشی از انتشار مونواکسید کربن گزارش شده است.

حسینی با اشاره به نقش خودروها در افزایش آلودگی هوا، افزود: در مطالعاتی که در دانشگاه صنعتی شریف اجرایی شد، مشاهده کردیم مراکز ترافیکی موجود در خیابان‌های اصلی و بزرگراه‌ها آلودگی بیشتری نسبت به مراکز دورتر از خیابان‌های اصلی دارند.

وی با اشاره به مطالعات انجام شده در منطقه یوسف‌آباد، گفت: مطالعات این منطقه نشان داد که آلودگی هوا در این منطقه 800 هزار ذره بر سانتی‌متر مربع است و این در حالی است که میزان ذرات موجود در هوای سالم 5 هزار و تا 10 هزار ذره بر سانتی‌متر مربع است.

حسینی خاطرنشان کرد: مطالعاتی که در زمینه میزان تولید آلودگی هوا انجام دادیم، نشان داد که 15 درصد از منابع آلوده‌کننده هوا از منابع ساکن بوده و 85 درصد از منابع متحرک آلوده‌کننده هوا که شامل خودروها و موتورسیکلت‌ها می‌شود، است.

مدیر هسته پژوهشی سوخت و احتراق با تاکید بر اینکه 97 درصد از مونواکسید موجود در هوا از طریق خودروها منتشر می‌شود، اضافه کرد: آنالیزهای شیمیایی که از هوای تهران صورت گرفت، نشان می‌دهد که در هوای تهران کربن سیاه که به آن دوده گفته می‌شود، وجود دارد. وجود این آلاینده در هوای تهران نشان از احتراق ناقص در خودروها دارد.

به گفته وی، تاکنون بر روی دوده خودروها مطالعات زیادی صورت گرفته است.

این محقق با تاکید بر اینکه میان میزان غلظت گاز ناکس منتشر شده از اگزوز خودروها با میزان نزدیکی به خیابان‌های اصلی بستگی مستقیمی وجود دارد، توضیح داد: هر چه به خیابان‌های اصلی نزدیک‌تر باشیم میزان غلظت این گاز افزایش می‌یابد.

حسینی با تاکید بر اینکه متوسط میزان بنزن موجود در هوای تهران دو برابر حد مجاز سالانه استاندارد سلامت کشور است، ادامه داد: علاوه بر منواکسیدکربن با آلاینده‌های تبخیری نیز مواجه هستیم که باید مدنظر قرار گیرد.

وی با اشاره به دلایل تاثیر خودروها در افزایش آلایندگی‌های هوا، توضیح داد: ما در مطالعاتی 80 خودروی یورو 2 تولیدشده در کشور را مورد آزمایش قرار دادیم. اگر خودرویی دارای یورو 2 واقعی باشد، آلایندگی‌های زیادی ندارد و این در حالی است که خودروهای دارای یورو 2 تولید داخل دو برابر آلودگی بیشتر از سطح استانداردهای جهانی دارند.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه اگر خودرویی در کشور تولید شود به مدت 20 سال مهمان خیابان‌ها هستند، اضافه کرد: از سوی دیگر مطالعات انجام شده بر روی 80 موتورهای 150، 190 و 220 سی‌سی دارای یورو 3 موجود در کشور نشان داد که این خودروها به میزان 15 گرم بر لیتر مونواکسید کربن تولید می‌کنند و این در حالی است که موتورسیکلت‌های دارای یورو 3 به میزان 2.2 گرم بر لیتر منواکسیدکربن تولید می‌کنند.

به گفته وی، در حال حاضر یک میلیون موتورسیکلت در خیابان‌های تهران تردد دارند که هر کدام از آنها به میزان چهار خودرو آلودگی ایجاد می‌کنند.

مدیر شرکت کنترل کیفیت هوا به بیان راه‌حل‌های بنیادی برای کاهش آلودگی هوا در تهران پرداخت و گفت: توسعه حمل‌ونقل عمومی، حمل‌ونقل انسان‌محور به جای وسیله‌محور و هدف‌گذاری جابه‌جایی انسان‌ها به جای جابه‌جایی وسایل نقلیه و تفکیک مساله ترافیک از تولید آلودگی و ترویج روش‌های حمل‌ونقل غیرموتوری از جمله راهکارهای کاهش آلودگی هوا به شمار می‌رود.

وی، نصب فیلتر دوده بر روی خودروهای دیزلی را از دیگر راهکارهای کاهش آلودگی هوای تهران نام برد و اضافه کرد: در حال حاضر سامانه یکپارچه معاینه فنی خودروها در وزارت کشور راه‌اندازی شده است که این امر در کاهش تقلبات در این زمینه موثر است؛ ضمن آنکه باید در راستای توسعه فناوری‌های کاهنده آلودگی هوا و استفاده از کاتالیست برای خودروهای بنزینی اقدام شود.

حسینی، توسعه استفاده از خودروهای هیبریدی و برقی را از دیگر راهکارها در این زمینه ذکر کرد و گفت: در حال حاضر دولت با اعطای 36 درصد سوبسید به واردات این خودرو موجب شده است تا استفاده از این خودرو در کشور توسعه یابد، ولی از سوی دیگر مشاهده می‌شود که اعطای 36 درصد سوبسید از سوی دولت به واردکننده‌ها منجر به سود بیشتر واردکنندگان این خودروها شده است، به جای اینکه کشور از آن منتفع شود.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف استفاده از موتورسیکلت‌های برقی را از دیگر راهکارهای بنیادی در این زمینه عنوان کرد و گفت: از سه سال قبل به دنبال واردات این موتورها به کشور هستیم و از سوی شهرداری نیز 2.5 میلیون تومان به خریداران این نوع خودروها اعطا و همچنین وام‌های با بهره کم برای توسعه استفاده از این موتورها اعطا می‌شود؛ ولی تاکنون استفاده از این نوع وسایل نقلیه در کشور فرهنگ‌سازی نشده است.

حسینی با تاکید بر ضرورت ایجاد زیرساخت‌های لازم برای کاربردی کردن فناوری‌های نوین در بخش حمل‌ونقل، اظهار کرد: در حال حاضر در منطقه 2 تهران اقدام به تاسیس ایستگاه شارژ برقی کردیم تا دارندگان وسایل نقلیه بتوانند به صورت رایگان شارژ دریافت کنند.

این محقق خاطرنشان کرد: استانداردهای زیست‌محیطی حمل‌ونقل بسیار سخت است و برای بهینه‌سازی هوا راهی جز تمیز کردن ناوگان حمل‌ونقل شهری نداریم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا