درمان عفونت تنفسی فیبروز سیستیک و احتمال کاهش شنوایی

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری مدیکال ساینس، استفاده از آنتی بیوتیک مهمترین روش درمان فیبروز سیستیک (CF) است؛ با این حال مطالعات محققان مرکز تحقیقاتی OHSU در پورتلند آمریکا برای اولین بار نشان می‌دهد تجمع دوز بالای آنتی بیوتیک با خطر کاهش دائمی شنوایی مرتبط است.

محققان با جمع‌آوری و بررسی سوابق پزشکی 81 بیمار مبتلا به CF دریافتند احتمال از دست دادن شنوایی در گروهی که با آنتی بیوتیک سفالوسپورین درمان شده اند، 4.7 برابر بیشتر از سایرین است. این مطالعه بر ضرورت روش‌های جایگزین آنتی بیوتیک برای رفع عفونت CF تاکید دارد و بررسی مداوم سطح شنوایی بیماران را در طول درمان ضروری می داند.
فیبروز سیستیک شایع‌ترین بیماری تنفسی ارثی به‌ویژه در سفید پوستان است. در این عارضه خلط چسبناک ریه‌ها و دستگاه گوارش را مسدود می کند. این بیماری یک اختلال ژنتیکی محسوب می‌شود که در هر 2 تا 3 هزار تولد، یک نوزاد را مبتلا می کند. در این اختلال علاوه بر ترشحات ریه و دستگاه گوارشی، ترشحات لوزالعمده، کبد و دستگاه تناسلی نیز غلیظ و چسبناک می شود؛ این در حالی است که در افراد طبیعی این ترشحات غالبا رقیق و غیرچسبناک هستند. همچنین میزان نمک موجود در ترشحات غدد عرق نیز افزایش می‌یابد و در واقع نمک موردنیاز بدن از طریق عرق دفع می شود.
حدود 30 هزار نفر در آمریکا و 70 هزار نفر در سراسر جهان به این عارضه مبتلا هستند. نتایج این تحقیقات در نشریه Cystic Fibrosis منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا