پژوهش‌ها در حوزه علوم شناختی کودکان حمایت می‌شوند

 کمال خرازی با حضور در مرکز طبی کودکان ضمن بازدید از این مرکز در نشستی مشترک با شروین بدو، رئیس این مرکز، پزشکان و روسای بخش های مختلف راه های گسترش همکاری های مشترک با این مرکز را بررسی کرد. 

خرازی در این نشست، آمادگی ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی برای کمک و حمایت از متخصصان و پزشکان مرکز طبی کودکان، برای رفع اختلالات شناختی آنان را اعلام کرد. 

وی با اشاره به علاقه ستاد به حمایت از پژوهش ها در حوزه های مربوط به مغز و شناخت عنوان کرد: راه برای اساتید و پزشکان و حمایت از پژوهش های آنان در زمینه های علوم شناختی در ستاد باز است و ستاد ضمن حمایت از پژوهش های آنان، هزینه های مربوط به تجهیزات آزمایشگاهی لازم را برای پژوهش هایی که به تصویب ستاد برسد، می پردازد. 

خرازی ادامه داد: حمایت های ستاد در قالب یک بسته، منطبق با آیین نامه ها و اولویت های ستاد انجام خواهد شد. خوشبختانه تخصص و انگیزه در مجموعه اساتید مرکز طبی کودکان خیلی بالاست و همگی علاقه مند هستند تا از فناوری های روز دنیا در معالجه کودکان دچار اختلال استفاده کنند. 

به گفته دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی، به رغم سرمایه گذاری زیادی که در حوزه سلامت در ایران در مقایسه با کشورهای منطقه انجام شده است، هنوز کمبودهای زیادی به چشم می خورد و این در حالی است که دنیا در زمینه علوم پزشکی و بهره گیری از فناوری های نوین به سرعت در حال پیشرفت است و این نشان می دهد که ما باید تلاشی دوچندان داشته باشیم. 

خرازی با اشاره به مشکلات موجود در کشور از جمله تحریم گفت: حتی دارو و تجهیزات پزشکی را علیه ایران تحریم می کنند و از طرفی امکانات مالی دولت نیز پایین است، لذا به رغم انگیزه و تخصص بالای اساتید و پزشکاه امکانات به اندازه کافی وجود ندارد. 

در ادامه محمد تقی جغتایی مشاورعالی ستاد توسعه علوم شناختی و رییس انجمن علوم اعصاب نیز عنوان کرد: مرکز طبی کودکان بزرگترین مرکز مربوط به بیماری های اطفال است. یکی از بیماری هایی که در این مرکز مورد معالجه قرار می گیرد ، بیماری ها و اختلالات عصبی از جمله ، اختلال تکاملی ، فلج مغزی ، سی پی، اوتیسم و اختلالات « ای دی اچ دی» و همچنین صرع کودکان در دوران رشد است. 

رئیس انجمن علوم اعصاب ایران ابراز کرد: مرکز طبی کودکان یک مرکز ارجاع کشوری و شامل بخش نوزادان است که اختلالات تکامی آنان از مراحل اولیه رشد تشخیص داده می شود و برای توانبخشی و مداخلات شناختی کودکان، کارهای لازم انجام می شود. در حوزه توانبخشی، ستاد برنامه های مدونی را ارایه کرده است که با همکاری دانشگاه های مختلف پزشکی از جمله مرکز طبی کودکان آن را اجرایی می کند.

 

 

گزارش: ندا جوادهراتی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا