کشف عامل ابتلا به سندروم دهان آتشین

برای ماهها این زن 65 ساله بی آنکه علت احساس سوختگی در دهانش را بداند با این شرایط سخت به زندگی دردآور خود ادامه می داد و حتی پزشکان و دندان پزشکان از تشخیص علت بروز این عارضه درمانده بودند.

هر زمان که این زن از مسواک استفاده می کرد شدت سوزش در دهان را تا بالاترین حد احساس می کرد، هر چند پس از 10 دقیقه این حالت فروکش می کرد. این وضعیت برای مدتی از میان رفت تا اینکه بار دیگر از سال گذشته زندگی این زن را دچار اختلال نمود.

پزشکان برای وی داروها و شیوه های درمانی گوناگونی تجویز نمودند، از آن جمله داروهای آرامبخش و ضد عصبانیت، شیر غنی از منیزیوم و انواع دهان شویه ها. با این حال هیچ یک از این موارد تأثیرگذار نبودند.

اکنون مشخص شده است که این بیمار به اختلالی موسوم به "سندروم دهان آتشین" مبتلاست، وضعیتی مزمن که طی آن بیمار در دهان و به ویژه لبها، زبان و کام دهان احساس سوختگی می کند.

ماریا نایجل استاد ویروس شناسی عصبی از مدرسه پزشکی دانشگاه کلورادو در این خصوص می گوید: این یک عارضه شایع در زنانی است که دوره یائسگی را گذرانده اند و تقریبا 7 درصد این دسته از زنان به آن مبتلا هستند.

پزشکان برای درمان این زن ترکیب بزاق دهان وی را نیز مورد بررسی دقیق قرار داده و در نهایت متوجه علت اصلی بروز این عارضه شدند.

آنها دریافتند فعالیت ویروسی در دهان که موجب بروز تبخال زبانی می شود عامل اصلی احساس سوختگی شدید در دهان این زن بوده است.

این ویروس که HSV-1 نام دارد معمولا در دوره ابتلا به سرماخوردگی در اطراف دهان و لبها فعالیت زیادی از خود نشان می دهد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا