مهاجرت 25 هزار کیلومتری در اقیانوس

هر ساله نهنگ های کوهان دار به صورت گروهی و دسته جمعی ، مسیری  در حدود 25 هزار کیلومتر را طی کرده و مهاجرت می‌ کنند . نهنگ های کوهان دار (Humpback Whales) از جمله حیوانات دریایی بی‌ دندانی هستند که در سراسر آب‌ های اقیانوسی جهان دیده می‌ شوند. در دهه های گذشته به دلیل روند کشتار و شکار گسترده این جانوران ، نسل نهنگ های کوهان دار در معرض خطر انقراض قرار گرفته بود که در سال های اخیر با اعمال قوانین محافظتی روند رشد نسل آنها افزایش پیدا کرده است.

این نهنگ ها حیواناتی آکروباتیک هستند که اغلب به بیرون از سطح آب پریده  و خود را به آب انداخته  و بازی می کنند. خوراک آنها بیشتر کریل ها ، سخت ‌پوستان ریز ، نرم ‌تنان و ماهیان کوچک است. نهنگ ‌های کوهان دار در فصل زمستان از چربی ذخیره شده  در بدن خود تغذیه می‌ کنند و معمولا چیزی نمی خورند.

این نهنگ ها حیواناتی آکروباتیک هستند که اغلب به بیرون از سطح آب پریده  و خود را به آب انداخته  و بازی می کنند. خوراک آنها بیشتر کریل ها ، سخت ‌پوستان ریز ، نرم ‌تنان و ماهیان کوچک است. نهنگ ‌های کوهان دار در فصل زمستان از چربی ذخیره شده  در بدن خود تغذیه می‌ کنند و معمولا چیزی نمی خورند.

اندازه بالغ این گونه نهنگ‌ ها 11 تا 18 متر و  وزن آن ها پنجاه تن است که بدنی کوتاه و قطور دارند. شیارهای زیر بدن این نهنگ ‌ها از دیگر هم نوعان خود پهن ‌تر و عمیق ‌تر است. رنگ نهنگ های کوهان دار  در پشت و پهلوها سیاه است که گاهی آثاری از رنگ قهوه‌ ای نیز در آن دیده می شود .

این جانوران دریایی معمولا آهسته حرکت می ‌کنند و سرعتشان در حدود 8 تا 10 کیلومتر در ساعت است . نهنگ های کوهان دار بیشتر در زمستان جفت‌ گیری می کنند . قابل توجه است که نوزادان این نهنگ ها هنگام تولد چهار و نیم تا پنج متر هستند و تا یازده ماهگی از شیر مادر خود تغذیه می کنند .

 

گزارش: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا