مشارکت مردم مهاباد درحفاظت از تالاب کانی برازان موثر بوده است

 به گزارش ایرنا 'اریک سولهایم /Eric sulham/' که عصر شنبه برای بازدید از طرح های 'الگوسازی جوامع محلی در احیای دریاچه ارومیه' و 'صندوق خرد زنان روستایی و مزارع کشاورزی' به روستاهای اطراف تالاب بین المللی 'کانی برازان' در مهاباد سفر کرده بود، افزود: حفاظت از تالاب ها و حفظ طبیعت مهم است اما آثار این حفاظت در رونق گردشگری و بهبود معیشت مردم نیز از سوی سازمان ملل مورد توجه قرار می گیرد.

وی اظهار کرد: دریاچه ارومیه در دهه های اخیر دچار مشکلاتی شده و مساحت آن به یک دهم مساحت اصلی رسیده بود اما با تلاش مردم و مسئولان در حال بازگشت به وضع گذشته است.
وی به کمک های سازمان ملل در این خصوص اشاره کرد و افزود: جوامع محلی، روستانشینان و کشاورزان همت کردند و همچنان تلاش می کنند تا دریاچه ارومیه را احیا کنند و این مهم تر از کمک های دیگر است.
معاون دبیرکل سازمان ملل متحد یادآور شد: این کمک ها و تلاش ها تنها به خاطر از بین رفتن دریاچه ارومیه، طبیعت و حیوانات نیست، بلکه آثار خشک شدن دریاچه ارومیه بر روی زندگی روزمره انسان ها مورد توجه است و در حقیقت این تلاش های مضاعف برای حفظ توام طبیعت و حفظ زندگی انسانی در منطقه است.
معاون دبیرکل و رئیس برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد افزود: حضور من به عنوان نماینده سازمان ملل در این منطقه، تاکید دوباره برای حفظ تالاب های اقماری دریاچه ارومیه و ضرورت احیای این دریاچه است.
به گزارش ایرنا معاون دبیرکل و مدیر اجرایی برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد عصر امروز/شنبه/ در سفر به مهاباد پس از سخنرانی در مسجد جامع روستای قره داغ این شهرستان از تالاب بین المللی کانی برازان و طرح ' الگوسازی جوامع محلی در احیای دریاچه ارومیه' و طرح آزمایشی 'صندوق خرد زنان روستایی و مزارع کشاورزی' در روستای 'خور خوره' بازدید کرد.
تالاب بین المللی 'کانی برازان' مهاباد از مهمترین قطب های صنعت اکوتوریسم در کشور محسوب می شود که همه ساله در ایام مختلف سال شمار زیادی از علاقه مندان به طبیعت به ویژه دوست داران پرندگان را به سوی خود می کشد.
این تالاب یکی از مهمترین تالاب های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و از با ارزش ترین زیستگاه های انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر و بومی در شمال غرب کشور به شمار می رود.
این تالاب که در زبان کردی به معنی چشمه گرازهاست با 927 هکتار وسعت در 30 کیلومتری شمال مهاباد و در شمال و شرق روستای قره داغ واقع شده و به دلیل گوناگونی و فراوانی گونه های زیستی از سوی کمیته ملی طبیعت گردی کشور به عنوان نخستین سایت پرنده نگری در ایران معرفی شده است.
امکان مشاهده پرندگان وحشی و کمیاب در تالاب کانی برازان در تمام فصول سال وجود دارد و این موضوع از منحصر به فردترین ویژگی های این زیستگاه آبی در کشور است که آن را از دیگر تالاب های موجود متمایز می سازد.
در این تالاب زیبا، ساختمان نخستین برج پرنده نگری کشور در فضایی به وسعت 120 مترمربع احداث شده است که با داشتن امکاناتی نظیر دوربین و تلسکوپ، این فرصت را به گردشگران می دهد تا به تماشای پرندگان موجود در این تالاب بپردازند.
بر اساس آخرین بررسی های انجام شده، 75 گونه پرنده آبزی و کنارآبزی متعلق به 11 خانواده در این تالاب شناسایی شده که در صورت اضافه شدن گونه های خشک زی این تعداد به بیش از 180 گونه می رسد که همین امر اهمیت تالاب را بیش از پیش آشکار می کند.
این تالاب مابین روستاهای خورخوره و قره داغ و در منطقه دشت شهر ویران شهرستان مهاباد در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا