امنیت و حریم شخصی در 5G

نگاهی به شبکه های موجود در سراسر جهان گویای آن است که تغییر و تحولات زیادی در آنها صورت گرفته تا بستر مناسب برای رشد چشمگیر ترافیک داده های موبایل و سیستمهای هوشمند متصل به آنها فراهم شود اما مثل روز روشن است که همزمان با افزایش نیازها در آینده، به شبکه های جدیدی با معمای نوین نیاز داریم. صنایع نوینی در حال شکل گیری هستند. شبکه های مربوط به سیستمهای حمل و نقل، اینترنت اشیا و سیستمهای ریلی پرسرعت تنها بخشی از یک روند در حال شکل گیری و توسعه با سرعت زیاد است که تمامی آنها به شبکه های نوین نیاز دارند. احساس نیاز در این عرصه به ارایه فناوری هیجان انگیز 5G منجر شده است اما فناوریهای که در این عرصه ارایه می شوند چالشهای نوینی را در زمینه امنیت و حریم شخصی به همراه دارند.

وقتی صحبت از 5G به میان می آید، امنیت به عنوان لازمه قطعی ادامه فعالیت صنایع و شرکتها مطرح می شود. افرادی که در حال حاضر با این صنایع و شرکتها در ارتباط هستند به خوبی به این نتیجه رسیده اند که امنیت و حفظ حریم شخصی تا چه حد از اهمیت برخوردار است. همزمان توجهات به سرویسهای مرتبط با این دو مقوله نیز افزایش یافته است. تصور می شود بزرگی و قدرت مکانیزمهای امنیتی که توسط این شرکتها ارایه می شود یا سطوح امنیتی به کار رفته در آنها ارتباط معناداری دارد.

بدون شک کاربران در حوزه 5G به سطح مشخصی از درک رسیده اند. این میزان درک مربوط به تجربیاتی است که در نسلهای قبلی حاصل شده است. کارشناسان به این واقعیت اشاره می کنند که برای تداوم این درک، ضروری است مشخصه های مربوط به حفظ حریم شخصی و بحث امنیت که در نسلهای قبلی شبکه ها به آن توجه می شده است، در تازه ترین نسل یعنی 5G نیز مورد توجه قرار گیرد، هر چند که مکانیزم امنیتی به کار رفته در این نسل تفاوتهایی دارد. به بیان ساده تر می توان گفت به کارگیری همان نگرشهای امنیتی به کار رفته در نسلهای قبلی برای 5G کافی نخواهد بود زیرا قطعا با مقتضیات و چالشهای جدیدی روبرو خواهیم بود که نگرشهای قبلی چندان کارگشا به نظر نمی رسند.

سیستمهای ارتباطی موبایل در گذر زمان و با توجه به پوست اندازی صورت گرفته در نیازهایشان دستخوش تغییر و تحولات گسترده بوده اند. آنها به نسل 2G سپس 3G و در نهایت 4G رسیدند و حالا صحبت از نسل جدید شبکه ها یعنی 5G است. همزمان که این شبکه ها دگرگون می شوند ، مکانیزمهای امنیتی قدرتمندتری برای آنها طراحی می شود. در این فرآیند تکاملی شاهد الگوریتمهای به مراتب پیچیده تر هستیم.

ساختارهای امنیتی که در گذشته در حوزه شبکه ها به کار گرفته می شد بر حفاظت از صدا و داده ها متمرکز بوده اند و در موارد زیر نقاط اشتراکی داشته اند: مدیریت تشخیص هویت کاربر بر اساس (U)SIM، تأیید دوجانبه میان شبکه و کاربر، ایمن سازی گذرگاه اطلاعاتی در شبکه ها

اکنون کارشناسان به چالشهای پیش روی شبکه 5G اشاره می کنند. در شبکه های ارتباطی قبلی یعنی نسلهای 2G تا 4G تمرکز بر بهبود کیفیت زندگی کاربران در سراسر جهان بوده است. آنها از طریق ارسال پیام متنی، تماس صوتی، تماسهای ویدئویی و استفاده از اپلیکیشنهای قابل نصب در تلفنهای همراه هوشمند و البته اینترنت، ارتباطات خود را تقویت کرده اند. اما وقتی صحبت از 5G به میان می آید قرار نیست تنها درباره مشتریان معمولی یا همان کاربران همیشگی صحبت کنیم. همچنین صرفا صحبت از شبکه های سریعتر نیست. حتی برخی کارشناسان می گویند که نباید انتظار داشت در شبکه 5G، تلفنهای همراه هوشمند عملکرد خارج از تصوری داشته باشند. در واقع نسل جدید ارتباطات همراه با ارایه سرویسهای جدیدی است که تاکنون وجود نداشته و اکنون شکل گرفته اند.

همزمان که به عملیاتی شدن کامل 5G نزدیک می شویم، حجم ترافیک داده هایی که رد و بدل می شوند و سرویسهایی که برای این منظورها از سوی شرکتها ارایه می گردد آنقدر زیاد و متنوع از قبل می شود که حتی نمی توان آن را به درستی تصور کرد. از جمله فناوریهایی که همزمان با 5G توسعه می یابد اینترنت اشیا نام دارد که به باور کارشناسان دنیای دیجیتال را به دنیای واقعی (فیزیکی) پیوند می زند و اینجاست که بار دیگر صحبت از لزوم به کارگیری مکانیمهای تأثیرگذار و جدی برای حفظ حریم شخصی کاربران و ایمنی مورد نیاز می شود.

برای دسترسی به جدیدترین شماره مجله  Science & Technology Gazette  فایل پیوست را ملاحظه فرمائید.

 

مترجم: مهدی پیرگزی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا