ساخت واکسن ایدز

از زمان کشف ویروس ایدز تا به حال محققان زیادی تلاش کرده‌اند، تا به این ویروس خطرناک مهار بزنند. اما این ویروس به دلیل وجود پروتئین‌ها خاصی در سطحش نمی‌توان آن‌را به سادگی مهار کرد. از آنجایی که ویروس ایدز را می‌توان در سه مرحله مهار کرد، از چسبیدن آن به سلول جلوگیری کنیم، از ورود آن به سلول جلوگیری کنیم یا جلوی تکثیر آن را بگیریم. اما این مسئله به سادگی نیست، پروتئین‌های سطح ویروس به سرعت تغییر می‌کنند و راه ویروس را به سلول باز می‌کنند. همین مسئله ساخت دارو، یا واکسن را برای بیماری ایدز دشوار کرده است. اما حالا واکسنی ساخته شده است که ویروس را از بدن 5 بیمار پاک کرده است.

به گزارس سیناپرس و به نقل از مهرنیوز؛ این واکسن توسط محققان اسپانیایی ساخته شده است. بیماران با استفاده از این واکسن دیگر نیازی به مصرف داروهای  ضد ویروسی(ARV) ندارند. البته این واکسن باید در آزمایش های کلینیکی با مقیاس بزرگتر به کاررود، اما به اعتقاد دانشمندان این درمان تاثیرگذار خواهد بود. این آزمایش موفقیت آمیز در حالی انجام شده که طی ۳۰ سال اخیر تلاش های دانشمندان برای تولید واکسن ایدز ناموفق بوده است. دکتر بئاتریز موث از موسسه تحقیقاتی IrsiCaixa AIDS در بارسلونا می گوید:  این امر نشان می دهد  از طریق شیوه واکسن درمانی می توان به سلول هایT بدن کنترل دوباره ویروس را آموخت.  این نخستین مرتبه ای است که شاهد موفقیت این ایده در انسان ها هستیم.

پس از آنکه تلاش و سرمایه گذاری برای یافتن واکسن پیشگیری از ایدز به نتیجه ای نرسید، محققان تصمیم گرفتند در حوزه واکسن های درمانی مطالعه های بیشتری انجام دهند. هدف آنها کنترل چندماهه یا چند ساله ویروس در بدن بیماران  مبتلا به ایدز بدون مصرف داروهای ARVاست.  تاکنون بیش از ۵۰ واکسن درمانی آزمایش شده اند اما این نخستین نمونه موفقی است که توانسته سیستم ایمنی بدن انسان را قدرتمندتر کند.