کاهش خطر زوال عقل با مصرف روزی 5 وعده میوه و سبزی

 به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی مدیکال نیوز تودی، سازمان جهانی بهداشت(WHO) به بزرگسالان توصیه کرده است که به منظور تقویت سلامت کلی و کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی و سرطان، دستکم روزی 400 گرم میوه و سبزی – حدود پنج وعده در روز- مصرف کنند.

از سوی دیگر نتایج تحقیقی که پیش از این انجام شده بود، نشان داده است که مصرف میوه و سبزیجات با کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و زوال عقل ارتباط دارد اما میزان دقیق میوه و سبزیجاتی که باید مصرف شود تا چنین نتایجی را داشته باشد، مشخص نشده است.
بر این اساس، محققان دانشگاه هنگ کنگ به بررسی این موضوع پرداختند که آیا رعایت مصرف پنج وعده میوه و سبزیجات در روز با کاهش خطر ابتلا به زوال عقل ارتباط دارد یا خیر.
آنها در این مطالعه وضعیت سلامتی و رژیم غذایی 17 هزار و 700 بزرگسال چینی را تجزیه و تحلیل کردند. هیچ یک از این افراد در ابتدای این مطالعه زوال عقل نداشتند؛ محققان آنها را برای متوسط شش سال مورد پیگیری قرار دادند تا مشاهده کنند که آیا این افراد به زوال عقل مبتلا می شود یا خیر و آیا ارتباطی میان پیشرفت زوال عقل با مصرف میوه و سبزیجات وجود دارد یا خیر.
نتایج این مطالعه نشان داد بزرگسالانی که روزی سه وعده سبزیجات و دو وعده میوه مصرف می کردند، در قیاس با بزرگسالانی که به توصیه مصرف روزی پنج وعده میوه و سبزیجات پایبند نبودند، کمتر در معرض خطر ابتلا به زوال عقل بودند.
بر این اساس، در بزرگسالانی که علاوه بر میزان توصیه شده، روزی سه وعده میوه و سبزیجات بیشتر مصرف می کردند، خطر ابتلا به زوال عقل کاهش بیشتر داشت.
نتایج این مطالعه حتی با لحاظ برخی عوامل مداخله گر مانند سن، وضعیت سیگار کشیدن و بیماری های مزمن همچنان صادق بود.
اعتقاد بر این است که که استرس اکسایشی – نبود تعادل میان تولید رادیکال های آزاد و توانایی بدن برای مقابله با اثرات سمی- و التهاب در ایجاد زوال عقل نقش دارند.
میوه و سبزیجات نیز حاوی ویتامین های B و E و سایر مواد مغذی با آنتی اکسیدان و ویژگی های ضد التهابی هستند که می توانند به پیشگیری از چنین فرآیندهایی کمک کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا