طراحی فیلتری که آرسنیک را از آب آشامیدنی حذف می کند

به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی ساینس آلرت، مسمومیت با آرسنیک از طریق آب آشامیدنی هنوز یک نگرانی بهداشتی برای 137 میلیون نفر در بیش از 70 کشور جهان به شمار می رود.اما سیستم جدید تصفیه که توسط محققان استرالیایی ابداع شده است، می تواند یک فناوری ارزان قیمت و سهل الوصول برای کمک به حل این مسئله بزرگ بهداشتی باشد، به ویژه این که با استفاده از قطعات بازیافتی ساخته می شود.

سیستم هایی که در حال حاضر برای از بین بردن آرسنیک از آب های زمینی وجود دارند، مانند 'اسمز معکوس' و یا 'تبادل آهن'، مقرون به صرفه و یا کارآمد نیستند و در کشورهایی که واقعا به آنها نیاز دارند مانند ویتنام و بنگلادش، زیاد مورد استفاده قرار نمی گیرند.
محققان دانشگاه فناوری سیدنی که در طراحی این فیلتر جدید همکاری داشتند، می گویند که مسمومیت با آرسنیک روند بسیار آهسته ای است و بسیاری از مردمی که جایگزین دیگری در اختیار ندارند، آب آرسنیکی را مصرف می کنند که در نهایت به انواع مختلف سرطان و یا اختلال های گوارشی مبتلا می شوند.
به گفته محققان، این سیستم دارای سه قسمت کلیدی است که عبارتند از یک غشای آلی، مخزنی که غشا در آن وارد می شود و یک کارتریج جاذب که از محصولات ضایعاتی صنعتی که به صورت محلی در دسترس هستند، ساخته می شود.
آنها افزودند، این سیستم پایدار استفاده از منابع محلی را به حداکثر می رساند و ضایعات آرسنیکی و آلودگی زیست محیطی را هم تقلیل می دهد که باعث تقویت بهداشت و کیفیت زندگی می شود.
غشاء این فیلتر – که اساسا هر نوع مانع انتخابی است- باکتری ها و مواد جامد را نیز از آب های زیر زمینی آلوده حذف می کند به این معنی که محصول نهایی برای نوشیدن پاکیزه و سالم خواهد بود.
این سیستم تصفیه می تواند با انرژی گرانشی یا خورشیدی و یا پمپ دستی کار کند. غشاهای این سیستم تصفیه تا سه سال دوام دارند و کارتریج که آرسنیک را جذب می کند، به صورت دوره ای هر سه تا شش ماه با یک کارتریج جدید تعویض می شود .
کارتریج های مصرف شده به مواد سازه ای بی خطر تبدیل خواهند شد که در نهایت، کل فرآیند تصفیه و دفع آرسنیک بی خطر خواهد بود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا