کاهش 6 درصدی تولید علم دنیا در 2016

به گزارش ایسنا؛ علی رشیدی‌پور در سومین همایش سالیانه دانشگاه علوم پزشکی سمنان و همایش ملی ارتقای سلامت دهان و دندان خانواده که با محوریت کودک و مادر در سمنان برگزار شد، اظهار کرد: ریل فعالیت‌های علمی در جمهوری اسلامی ایران در مسیر خوب و مناسبی جاگذاری شده است.

وی با بیان اینکه در سه حوزه علوم پزشکی، علوم پایه و فنی و مهندسی از نظر تولید علم وضعیت مطلوبی داشته‌ایم، افزود: متاسفانه در زمینه تولید علم در دو بخش علوم انسانی و علوم کشاورزی وضعیت چندان مناسبی نداشته‌ایم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی سمنان با اشاره به اهمیت علوم انسانی از عدم رشد تولید علم در این حوزه به‌عنوان یک مشکل جدی نام برد و تصریح کرد: عدم رشد تولید علم به‌ویژه در حوزه علوم انسانی و اجتماعی می‌تواند در حوزه سلامت نیز اثرگذار باشد.

کاهش 6 درصدی تولید علم دنیا در سال 2016

رشیدی‌پور با بیان اینکه تولید علم دنیا در سال 2016 با کاهش 6 درصدی روبرو بوده است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه ایران از معدود کشورهایی است که نه تنها کاهشی در این حوزه نداشته، بلکه رشد بسیار خوبی هم در این سال تجربه کرده است.

وی با اشاره به نگرش مثبت دولت تدبیر و امید به حوزه علم و فناوری، گفت: دولت یازدهم در بیش از سه سال اخیر با برنامه‌های خود به افزایش تولید علم در ایران کمک شایانی کرده است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی سمنان ادامه داد: دولت یازدهم با وجود محدودیت‌های مختلفی که داشته، خوشبختانه به استناد پایگاه استنادی جهان اسلام تولید علم در دوران دولت تدبیر و امید در سال 2015 نسبت به 2014 به میزان 11.5 درصد افزایش یافته و تعدد و فراوانی مقالات علمی ایران در طول دوران فعالیت کاری این دولت چه در ISI و چه در اسکوپوس و دیگر پایگاه‌ها با افزایش چشمگیری روبرو بوده است.

وی با بررسی آخرین وضعیت کشورهای دنیا در تولید علم، تصریح کرد: ایران بر اساس آخرین آمارها که به تازگی اعلام شده، در سال 2016 در تولید علم رتبه 18 دنیا و در منطقه رتبه اول را از آن خود کرده است.

رئیس مرکز تحقیقات فیزیولوژی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با ابراز خرسندی از کسب رتبه 18 دنیا از سوی کشورمان، ادامه داد: کشورهایی همچون دانمارک، روسیه، اتریش، تایوان، سنگاپور، رژیم صهیونیستی و…بعد از ایران قرار گرفته‌اند.

این پژوهشگر بر لزوم حرکت به سمت اختراعات بیشتر و تجاری‌سازی علوم در کشورمان تاکید کرد و افزود: خوشبختانه سهم کشورمان از مقالات 100درصد کیفی دنیا امسال هم رشد قابل توجهی داشته و استناد به تولیدات علمی ما با افزایش چشمگیر همراه بوده است.

4برابر شدن دانشمندان برتر علوم پزشکی در دولت یازدهم

وی با اشاره به تولید علم و فعالیت‌های علمی پژوهشی در حوزه علوم پزشکی در دولت دکتر روحانی گفت: علوم پزشکی در ابتدای کار این دولت 108 دانشمند برتر داشته که این رقم در سال 94 به 298 و امسال به 421 نفر افزایش یافته است که نشان از برنامه‌ریزی‌های جدی و حمایت از علوم پزشکی در دولت تدبیر و امید دارد.

رشیدی‌پور با اشاره به رشد تولید علم در دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان، افزود: خوشبختانه دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان امسال دو نفر در بین دانشمندان برتر داشته که باعث مسرت و خوشحالی است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی سمنان اضافه کرد: تولید علم و استنادات به تولیدات علمی علوم پزشکی سمنان هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی با افزایش قابل توجه روبرو بوده و از 722 سال گذشته امسال به 970 رسیده است.

تولید 2 محصول علمی در دانشگاه علوم پزشکی سمنان

وی با بیان اینکه در چند سال اخیر اتفاقات بسیار خوبی در دانشگاه علوم پزشکی سمنان در حوزه‌های علمی رخ داده، خاطرنشان کرد: راه‌اندازی آزمایشگاه جامع تحقیقات، توسعه کتابخانه مرکزی دانشگاه، بهبود کیفی سیستم اطلاع‌رسانی و ایجاد امکانات نرم‌افزاری و فراهم کردن بستر برای استفاده دانشجویان و اساتید از اینترنت و اینترانت مناسب در دانشگاه و ایجاد چندین مرکز تحقیقاتی همچون مرکز تحقیقات بالینی مرکز آموزشی حضرت امیر(ع)، مرکز تحقیقات سلامت موادغذایی، مرکز تحقیقات بالینی مرکز آموزشی کوثر، مرکز تحقیقات پرستاری، مرکز تحقیقات سرطان و… همه و همه به ارتقای علمی این دانشگاه کمک شایانی کرده است.

رشیدی‌پور با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی سمنان در فناوری‌ها نیز رشد خوبی داشته، افزود: دانشگاه علوم پزشکی سمنان در این چند سال چندین شرکت دانش‌بنیان ایجاد کرده و در حال حاضر به دنبال فعال کردن دانشگاه نسل سوم در استان هستیم. ضمن اینکه در زمینه تولید محصولات نیز گام‌های خوبی برداشته شده و دو محصول دانشگاه تولید شده که در آینده تجاری‌سازی می‌شود.

وی گفت: باید فعالیت‌های علمی‌مان را به سمتی سوق دهیم که در آینده در کشورمان بیشتر علمی تولید شود که در زندگی افراد وجامعه تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا