گزارش تصویری از سفر فضاپیمای آپولو در موزه ها

فضاپیمای آپولو 11 در تاریخ نجوم و فضانوردی دارای جایگاهی ویژه و خاص است. این فضاپیما با خود نخستین گروه از انسان هایی که روی ماه قدم گذاشتند را به این ماموریت برده و به سلامت به زمین بازگرداند. این فضاپیمای قدیمی مدت ها است که بازنشسته شده و در حال حاضر به عنوان بخشی از تاریخچه اکتشافات فضائی انسان در موزه به نمایش گذاشته شده است.

به تازگی برنامه ای دو ساله جهت ایجاد نمایشگاهی سیار از این فضاپیما و متعلقات آن در سراسر کشور ایالات متحده آمریکا ارائه شده است. کپسول فضائی به کار رفته در این ماموریت که با نام کلمبیا شهرت دارد از سال 1969 و پس از پایان عملیات موفقیت آمیز سفر به ماه، در موزه ملی علوم هوا و فضای اسمیتسونیان در واشنگتن به نمایش گذاشته شده است.

این نمایشگاه، نشانگر یکی از بزرگترین دستاوردهای بشریت است. این تور سراسری با «عنوان هدف کره ماه : ماموریت آپولو 11»  معرفی شده است.

در همین رابطه میریام اسپرینگوئل مدیر موسسه نمایشگاه های سیار موزه اسمیتسونیان اعلام کرد: این نمایشگاه، نشانگر یکی از بزرگترین دستاوردهای بشریت است. این تور سراسری با «عنوان هدف کره ماه : ماموریت آپولو 11»  معرفی شده است. ما اجازه نمایش این مجموعه را در سراسر کشور ایالات متحده آمریکا کسب کرده و اعتقاد داریم این اشیا به عنوان بخشی از میراث تمامی مردم به شمار می رود.

بر اساس اطلاعات منتشر شده در این رابطه، فضاپیمای آپولو 11 قرار است درسال 2018 به مرکز فضائی هوستون و مرکز علوم سنت لوئیزرفته و در سال 2019 به  مرکز تاریخ سناتور جان هینز  در پیتسبورگ و سپس موزه پرواز و ماهواره منتقل شود.

دیوید اسکورتون، دبیر موسسه اسمیت سونیان در رابطه با این برنامه اعلام کرد: مردم این مناطق فرصت دیدن فضاپیمای فوق و تجهیزات به کار رفته در ماموریت اکتشاف ماه را از نزدیک خواهند داشت.

فضاپیمای آپولو 11 در تاریخ 20 ژوئیه سال 1969 از سوی سازمان فضائی ناسا آپولو 11 توسط راکت و از پایگاه فضائی کندی به ماموریت اعزام شد. فرماندهی این عملیات بر عهده نیل آرمسترانگ قرار داشته و دو فضانورد دیگر وی را در سفر به ماه همراهی می کردند. این ماموریت به مدت 8 روز ادامه یافته و طی آن نیل آرمسترانگ و باز آلدرین به روی ماه رفته و فضانورد سوم مایکل کالینز به منظور حمایت و پشتیبانی از عملیات، در مدار ماه باقی ماند. در این ماموریت حدود 22 کیلوگرم از خاک موجود در سطح ماه برداشته شده و به زمین آورده شد.

 

منبع: xinhua

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا