نگاهی به وضعیت وخیم یخ های قطب شمال

یکی از مناطق بسیار مهم در کره زمین که در دهه های اخیر به دلیل بروز پدیده تغییرات آب و هوائی و گرمایش زمین؛ دچار آسیب های جدی شده است، منطقه قطب شمال بوده و این سرزمین و زیستگاه های آن به همراه جانوران بومی این مناطق در خطر نابودی قرار دارند. گرم شدن عمومی دمای هوا، بالا رفتن دمای آب دریا ها، اسیدی شدن آب اقیانوس ها و زباله ها و آلاینده های موجود در این مناطق از اصلی ترین تهدید هایی هستند که قطب شمال را تهدید می کنند.

اطلاعات ثبت شده توسط مراکز مطالعاتی ما نشان دهنده تابستانی بسیار گرم در قطب شمال بوده و این موضوع به ویژه در دریای کارا دیده می شود که منجر به تاخیر در شکل گیری یخ های قطبی در زمستان سال جاری شده است. در این میان طوفان های موسمی و جریان های دریایی از قبیل گلف استریم، نقش مهمی در  افزایش دمای مناطق قطب شمال داشته و گرمای مناطق استوائی و عرض های جغرافیائی پائین تر را به قطب منتقل می کنند.

سازمان جهانی هواشناسی (WMO) به تازگی اقدام به بررسی میزان یخ های قطب شمال  کرده است که این مطالعات نشان دهنده کاهش بی سابقه حجم یخ های این منطقه است. به گفته کارشناسان، این موضوع به دلیل تابستان گرم سال گذشته و تاخیر در فرایند شکل گیری یخ ها که یک ماه دیرتر از حد معمول شروع شده است، نشات می گیرد. آلکساندر دانیلوف، قائم مقام سازمان جهانی هواشناسی در این رابطه اعلام کرد: اطلاعات ثبت شده توسط مراکز مطالعاتی ما نشان دهنده تابستانی بسیار گرم در قطب شمال بوده و این موضوع به ویژه در دریای کارا دیده می شود که منجر به تاخیر در شکل گیری یخ های قطبی در زمستان سال جاری شده است. در این میان طوفان های موسمی و جریان های دریایی از قبیل گلف استریم، نقش مهمی در  افزایش دمای مناطق قطب شمال داشته و گرمای مناطق استوائی و عرض های جغرافیائی پائین تر را به قطب منتقل می کنند.

پژوهشگران در این زمینه اعلام کردند که پدیده تغییرات آب و هوائی سبب تغییر چهره یک سوم سرزمین هایی شده است که با نام توندرا در قطب شمال وجود داشته و پوشش گیاهی این مناطق با افزایش زیادی رو به رو شده و اکوسیستم گرم تری بر این مناطق حکمفرما است.

داده های فوق نشان دهنده تاثیر تغییرات آب و هوائی بر پوشش گیاهی موجود در عرض های شمالی جغرافیائی است. دمای عمومی کره زمین طی دهه های اخیر گرم تر شده و این موضوع سبب طولانی تر شدن تابستان های قطبی شده است که این مساله به نوبه خود افزایش مدت زمان رشد گیاهان مناطق فوق الذکر را در پی داشته که این تغییر زمان رشد گیاهان نیز تاثیرات خاص خود را روی خاک منطقه می گذارد.

با بررسی گزارش هایی که از سال 1979 تا کنون در مورد یخ های قطبی  ارائه شده و مقایسه آمارهای مندرج در این گزارش ها با شرایط فعلی می توان گفت از میزان و حجم  یخ های قطب شمال نسبت به سال 1979 بسیار کاسته شده است.

ذوب شدن چشمگیر یخ ها در قطب شمال تا حد زیادی بر تغییرات آب و هوایی نیم کره شمالی زمین اثر مخرب داشته است، برای نمونه می توان به بارش باران یخ در جنوب چین اشاره کرد که در زمستان 2007 – 2008 اتفاق افتاد. 

این موضوع در حالی است که بر اساس بررسی های سازمان جهانی هواشناسی، در ماه ژانویه سال 2017 میلادی، میزان یخ های قطب شمال به کمترین حد خود در طول 4 دهه گذشته رسیده است. بر این اساس میزان یخ های موجود در قطب شمال در زمستان سال جاری 13.38 میلیون کیلومتر مربع اعلام شده است که این میزان از سطح یخی نشان دهنده کاهش مساحت 260 هزار کیلومتری این منطقه نسبت به مدت زمان مشابه در سال 2016 است.

 

منبع: وب سایت رسمی سازمان جهانی هواشناسی (WMO)

ترجمه: احسان محمدحسینی 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا