حادثه رادیو اکتیو در اروپا

ید 131 عنصری با پرتوزایی بسیار زیاد است اما مقادیر کشف شده در آسمان اروپا بسیار کم بوده‌اند. این موضوع به این معنا است که به دلیل پایین بودن این مقدار خطری متوجه شهروندان اروپایی نبوده است.

خبر این رخداد در یک کنفرانس خبری توسط انستیتو حفاظت رادیویی و هسته‌ای فرانسه IRSN اعلام شده است. در بیانیه مربوط به این رخداد آمده است که ید کشف شده در لایه‌های بالایی جو بیشتر به فرم گرد و غبار بوده تا فرم گاز که بیشتر به این حالت دیده می‌شود:« گزارشات اولیه از این حکایت دارند که نخستین مشاهدات در هفته دوم ماه ژانویه در شمال نروژ گزارش شده‌اند». در بیانیه همچنین آمده است:« این عنصر در کشورهای فنلاند، لهستان، چک، آلمان،فرانسه واسپانیا تا پایان ژانویه دیده شده است».

میزان و کشورهایی که ید 131 در آسمان آنها دیده شده است

آب وهوای بسیار بد در آن روزها باعث می‌شود تا پیدا کردن منبع انتشار بسیار دشوار باشد. در زمستان هم به دلیل بروز پدیده وارونگی وهمچنین هوای سرد و راکد برخی روزها سرعت حل شدن آلاینده‌ها در جو زمین کمتر شده و حضور آن‌ها طولانی‌تر خواهد شد.

با توجه به وضعیت هوا و همچنین تشعشعات منبع این انتشار باید محلی باشد، هر چند IRSN مشخص نکرده که ید 131 از کجا آمده است. اما هیچ تردیدی وجود ندارد که این فرم از عنصر ید 131 ساخته دست انسان بوده و منشاء طبیعی نداشت است. این عنصر در تصویربرداری پزشکی وهمچنین صنایع مختلفی کاربرد دارد. این عنصر نیمه عمری در حد 8 روز دارد و این به این معنی است که در طی یک هفته نصف ید مشاهده شده به زنون تبدیل شده است. ید 131 با شلیک نوترون‌ها به عنصر فلزی تلوریوم ایجاد می‌شود. تاسیساتی که با ید 131 سر و کار دارند باید آشکارگر‌ها داشته باشند که هرگونه نشت این عنصر را مشخص کرده و هشدار دهد. بنابراین این موضوع به این معنی است که کسی در جایی بی دقتی کرده و نشت این عنصر را پنهان نگه داشته است. با این حال این رخداد زنگ خطر را در مورد بروز پدیده تروریسم هسته‌ای به صدا در آورده است. ترس از دسترسی تروریست‌ها به این عناصر و رها کردنشان در شهرهای اروپایی حالا بیشتر از قبل شده است. 

علی رنجبران

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا