چطور راست یا چپ دست می‌شویم؟

اما مطابق یک مطالعه که در نشریه eLife منتشر شده است، این موضوع تقریبا به طور قطعی ربطی به مغز و سیم کشی عصبی مغز ما ندارد. در واقع داستان چپ یا راست دستی مغز ما در یک چرخش دراماتیک به طرز کار بیولوژیک بدن شما قبل از تولد باز می‌گردد. این موضوع در حقیقت به کارکرد یک ژن خاص در ستون فقرات افراد ربط دارد تا مغزشان. در مقاله مربوط به این پرژوهش آمده است؛ «اطلاعات ما نشان می‌دهند، که ستون فقرات و نه مغز در این عدم تقارن نقش دارند».

این تحقیق توسط تیمی از محققان از آلمان،هلند و آفریقای جنوبی به رهبری بیوفیزیک‌دان های دانشگاه بوخوم به دقت بیان ژنتیکی ژن‌هایی را که به ستون فقرات ربط دارند را در دوران جنینی بین هفته 8 تا 12 بررسی کردند.

مدت‌ها است که توضیح اساسی در مورد راست یا چپ دست بودن به نحوه فعالیت ژن‌ها در مغز و این‌که کدام فعال‌ترند باز‌می‌گردد. اما حالا بر اساس فعالیت‌های انجام گرفته در ستون فقرات نوپا به نظر می‌رسد ریشه این عدم تقارن در اینجا نهفته است تا مغز انسان. این فعالین غیر متقارن جدید در زمانی شناسایی شده است که هنوز موتور کورتکس مغز که مسئول حرکات در انسان است توسعه نیافته و به ستون فقرات وصل نشده است. به نظر می رسد جایی در ستون فقرات که مسئول ارسال پالس‌‌های الکتریکی به دست و پا‌ها است دارای این عدم تقارن است که مسئول راست یا چپ دست شدن افراد است.  به این ترتیب به نظر می‌رسد سرنوشت راست یا چپ دست شدن ما جایی در 8 هفتگی بارداری درون رحم مادرتان شکل گرفته است.

علاوه بر این تیم در واقع دریافته‌ است که چه چیزی مسئول این عدم تقارن است. این موضوع در واقع یک رخداد ژنتیکی ارثی نیست وعوامل محیطی روی آن تاثیر دارد. با این حال هنوز مشخص نشده است که این عوامل محیطی یا اپی‌ژنتیک چه هستند. اما احتمال دارد آن‌ها روی نحوه کارکرد آنزیم‌هادر اطراف بچه در حال رشد تاثیر بگذارند که در نتیجه نحوه کارکرد ژن‌ها تغییر خواهد کرد. در نتیجه این تغییر روی کارکرد ژن‌ها باعث ایجچاد عدم تقارنی خواهد شد که روی راست یا چپ دست بودن ما تاثیر گذار است.