حدود 30 تا 40 درصدگرد و غبارهای خوزستان منشا داخلی دارد

 به گزارش ایرنا، معصومه ابتکار روز چهارشنبه پس از پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران افزود: حدود 30 تا 40 درصد از وقوع گرد و غبار منشا داخلی و حدود 60 تا 70 درصد منشا خارجی دارد و و این را هم صاحب نظران و هم دستگاه های اجرایی مرتبط با این حوزه تایید می کنند.

وی ادامه داد: مسوول اجرایی اصلی این کار در عرصه سرزمینی خودمان، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جنگل ها و مراتع است که برای عملیات بیولوژیک، کاشت نهال و پخش سیلاب فعالیت می کند. خوشبختانه طرح وزارت جهاد کشاورزی در حال حاضر در خوزستان در حال اجرا است.
رییس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: هماهنگی دستگاه ها و کارگروه ملی برای مقابله با ریزگردها بر عهده سازمان مدیریت بحران وزارت کشور است، از نظر هماهنگی علمی و تدوین برنامه ها نیز ستاد ملی مقابله با گرد و غبار این برنامه ها را در شناسایی همه کانون های گرد و غبار داخلی ایران انجام داده و برنامه توسعه بسیاری از استان ها برای نحوه مقابله با این گرد و غبار تدوین شده است.
ابتکار افزود: در حال حاضر برای حدود 450 هزار هکتار کانون گرد و غبار برنامه ریزی شده است که متاسفانه خشکسالی های پی در پی سال های گذشته و فقدان استفاده صحیح در منابع آب باعث تشدید این موضوع شده و نیازمند یک برنامه ای است تا بتواند به همه مسایل رسیدگی کند و ما بتوانیم کانون های شناسایی شده و برنامه های تدوین شده را اجرایی کنیم.
وی ادامه داد: سازمان جنگل ها و مراتع کشور سال گذشته حدود هفت هزار هکتار عملیات انجام داده است و یکی از مهمترین کانون های گرد و غبار استان خوزستان تالاب خشک هورالعظیم بود که در حال حاضر 70 درصد تالاب آبگیری شده و به یکی از مراکز مهم صیادی استان تبدیل شده است که معیشت مردم را تنظیم می کند.
معاون رییس جمهوری گفت: همچنین تالاب شادگان وضعیت مشابهی داشته که در حال حاضر رو به بهبود است و دولت برای احیای کامل تالاب شادگان نیز برنامه دارد.
ابتکار افزود: دولت در این زمینه اعتبار ویژه ای را برای وزارت جهاد کشاورزی پیش بینی کرده است و پیشنهادی به مجلس داده تا 100 میلیون دلار اعتبار برای این موضوع اختصاص داده شود.
وی ادامه داد: کارهای خوبی در بحث سنجش و پایش آلودگی هوا در خوزستان شده است و در حال حاضر برای همه دستگاه های استان خوزستان دستگاه های سنجش آلودگی هوا خریداری کرده ایم و فعال است.
معاون رییس جمهوری گفت: سال گذشته حدود سه میلیارد تومان برای تکمیل شبکه دستگاه های سنجش آلودگی هوا در استان خوزستان هزینه کردیم، همچنین هواشناسی اقداماتی را انجام داده است و سیستمی را در این استان دارند که پیش بینی توفان های گرد و غبار را می توانند با دقت و زمان طولانی تر پیش بینی کنند.
ابتکار افزود: کارهایی در حال انجام است که امیدواریم در نهایت عوارض و آثار بسیار منفی و آزاردهنده توفان های گردو غبار را از بین ببرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا