معمای برخورد شهاب سنگ عظیم با زمین حل می شود

دیرینه شناسان بر این باورند که برخورد شهاب سنگی با زمین در حدود 65.5 میلیون سال پیش عامل اصلی برهم خوردن تعادل زیست محیطی زمین و نابودی گونه های جانوری از جمله دایناسورها بوده است. اکنون گروهی از این محققان با هدف یافتن پاسخ بسیاری از پرسشهای مربوط به این رویداد در نظر دارند تا حفره ای که در پی این برخورد ایجاد شده بود را مورد کنکاش قرار دهند.

در این پروژه تحقیقاتی دیرینه شناسان قصد دارند حفاری به عمق 1500 متر در زیر سطح حفره Chicxulub واقع در مکزیک انجام دهند. در این حفاری آنها به نمونه خاک و صخره ای خواهند رسید که بین 10 تا 15 میلیون سال قدمت دارد. این نخستین بار خواهد بود که از مرکز حفره ای نمونه برداری می شود که گفته می شود در نزدیکی شبه جزیره یوکاتان قرار دارد یعنی همان نقطه ای که شهب سنگ عظیم با زمین برخورد کرده بود.

قرار است در بهار سال آینده عملیات حفاری آغاز شود.

از حدود 20 سال پیش که حفره Chicxulub شناسایی شد همواره دیرینه شناسان در تلاش بوده اند تا با استفاده از ساختار خاص جغرافیایی آن به نمونه برداری از تاریخ چند ده میلیون سال پیش زمین بپردازند.

این پروژه با صرف هزینه ای بالغ بر 10 میلیون دلار و با همکاری کنسرسیوم اروپایی Ocean Research Drilling و برنامه بین المللی حفاری علمی قاره ای عملیاتی می شود.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا