اقتصاد مقاومتی یک خط و جریان توسعه ای در کشور است

در ابتدای این مراسم دکتر گلدسته، دبیر اجرایی این همایش، ضمن بیان اهداف برگزاری همایش ملی نظام آموزش عالی و اقتصاد مقاومتی، خاطر نشان کرد: این همایش بدنبال پاسخ به این پرسش است که سهم نظام آموزش عالی به عنوان یکی از نقش آفرینان مهم در عرصه اقتصاد مقاومتی چگونه است.

وی با تشریح محورهای پنچگانه کنفرانس افزود: از مجموع 54 مقاله دریافتی، 31 مقاله از سوی کمیته علمی و داوری همایش پذیرفته شدند که 8 مقاله به صورت ارائه شفاهی و 23 مقاله نیز به صورت پوستر ارائه خواهند شد. همچنین دو پنل تخصصی نیز در همایش برنامه ریزی شده است.

دکترمحمدحسین ایمانی خوشخو، رئیس علمی همایش ملی نظام آموزش عالی و اقتصاد مقاومتی و ریاست دانشگاه علم و فرهنگ، نیز تأکید کرد: شاهد برگزاری همایشی هستیم که یقینا دستاوردهای آن می تواند برای نظام آموزش عالی کشور بسیار مورد استفاده باشد. همه همایش های برگزار شده در دانشگاه به همین گونه هستند و موضوعاتی که انتخاب می شوند، موضوعاتی هستند که در جامعه مورد بحث هستند و نتایج این همایش ها می توانند کمک کنند تا به این موضوعات به شکل کامل تر و بهتری در جامعه پرداخته شود.

ایمانی خوشخو خاطر نشان کرد: بحث اقتصاد مقاومتی امروز یکی از بحث های مهم کشور است و اگرچه امسال به این عنوان نامگذاری شده است، اما همانطور که مقام معظم رهبری فرموده اند، این بحثتنها برای یک سال نیست و باید همیشه مدنظر قرار گیرد و این یک خط و یک جریان توسعه ای کشور است که قرار است کشورمان در این راستا حرکت کند و خودش را با سیاست های اقتصاد مقاومتی تنظیم کند.

وی تاکید کرد: آموزش عالی به عنوان یکی از بخش های مهم کشور، یقینا به این موضوع ارتباط مستقیم دارد، مخصوصا در زمان محدودیت بودجه که الان با آن درگیر هستیم. جهاد دانشگاهی به عنوان یکی از نهادهای منحصر بفرد در حیطه آموزش عالی کشور در این موضوع پیشگام شد، اگرچه مسئولان آموزش عالی هم همکاری داشتند و امیدواریم مقالاتی که امروز ارائه خواهند شد، بتوانند مورد استفاده دست اندرکاران آموزش عالی کشور باشند.

در ادامه  نیز دکتر حمیدرضا طیبی-رییس جهاد دانشگاهی، بااشاره به سیاست گذاری عالی و مشکلاتی که کشور در زمینه دانشگاه های پویا و نسل سوم و همچنین تحقق اقتصاد مقاومتی دارد،گفت: علیرغم موفقیت های ستاره گونی که داشتیم، اما با وضع مطلوب فاصله داریم و اعمال تحریم خود گواه خوبی است که در خیلی از زمینه ها وابستگی های شدید داریم. جهاد دانشگاهی یکی از موفقیت های ستاره گون کشور است. نهادی که یکی از اهداف تشکیل آن، الگوسازی توان کشور در تولید علم، تولید فناوری و تجاری سازی و تبدیل آن به ثروت بوده و خوب آن را الگوسازی کرده است.

رئیس جهاد دانشگاهی افزود: به نظر من مشکل ما در نرسیدن به پیشرفت و نرسیدن به توسعه و تحقق اقتصاد مقاومتی، نه آموزش و پرورش ماست و نه آموزش عالی، اگرچه اینها اشکال دارند و باید اصلاح شوند، اما مشکل اصلی ما این است که هنوز نیاز به پیشرفت در کشور ما فرهنگ سازی و نهادینه نشده و اراده برای پیشرفت دانش بنیان در کشور بوجود نیامده است. موفقیت پژوهشگاه رویان حاصل تصمیم گیری درست جهاد دانشگاهی برای انتخاب زمینه درست کاری پزشکی نوین و بحث سلول درمانی، قرار دادن محقق در مسیر درست پژوهش، اراده و پشتکار فرد و نهاد برای رسیدن به موفقیت بود و این حاصل شده و پژوهشگاه اکنون در مرز علم حرکت می کند.

وی عنوان کرد: برای حل مشکل روز کشور به هیچ وجه دانشگاه نمی تواند با ابزاری که دارد، به تنهایی چاره ای بیاندیشد. اشتباه غلط در جامعه این است که فکر می کنند دانشگاه ها حلال همه مشکلات روز کشور هستند؛ برای حل مشکل روز کشور ما باید به صنعتگر از جنس نرم و سخت مراجعه کنیم و از او بخواهیم که نیاز کشور را بر اساس استانداردها تأمین کند.

 

 

گزارش: معصومه سوهانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا