هشدار بیل گیتس درباره بیوتروریسم

این شیوه از خرابکاری و جنایت تاریخچه‌ای دیرینه دارد و انسان‌ها در طول تاریخ بارها از آن بهره گرفته‌اند. اما پیشرفت‌های تکنولوژیک و همین‌طور ژنتیکی در دهه‌های اخیر باعث شده است تا ترس از شیوع و بروز این شیوه تروریسم بیشتر از همیشه شود. تروریستی را تصور کنید بدون نیاز به کمربند انفجاری یا ماشین بمب‌گذاری شده به سادگی در یک شیشه محتوی ویروس دستکاری شده مرگباری را در یک مرکز پر جمعیت شهری می‌گشاید. این رخداد می‌تواند فاجعه آفرین باشد و مرگ و نیستی به مقیاس میلیون‌ها نفر را پدید آورد. این همان خطری است که بیل‌گیتس در کنفرانس امنیتی مونیخ نسبت به آن هشدار داده است.

به گزارش سیناپرس و به نقل از خبرگزاری مهر؛ بیل گیتس در جمع سیاستمداران در کنفرانس مونیخ باز هشدار داد، بیوتروریسم از آنجایی که می‌تواند در مدت‌زمانی کوتاه موجب نابودی ده‌ها میلیون انسان شود، خطری حتی بزرگتر از جنگ هسته‌ای و گرمایش جهانی برای آینده جهان است.

وی پیشتر در کنفرانس داووس و چند روز پیش در کنفرانس امنیتی مونیخ، در حلقه پرنفوذترین چهره‌های سیاسی و اقتصادی جهان گفت با توسعه توانمندی‌های علمی در زمینه مهندسی ژنتیک، ممکن است اپیدمی آینده ویروسی باشد که به سادگی از روی صفحه نمایش یک کامپیوتر فعال می‌شود و میلیون‌ها قربانی می‌گیرد.

 

بیوتکنولوژی یا زیست‌فناوری اگر در دستان تروریست‌ها قرار گیرد و از آن برای ویرایش ژنها با هدف افزایش توان ویرانگری ویروس‌ها استفاده شود، با پیچیدگی‌های بسیار کمتری از تولید تسلیحات هسته‌ای، می‌تواند خساراتی ویرانگرتر از آن به بار بیاورد. بیل گیتس هشدار می‌دهد که هیچ کشوری روی کره زمین برای رویارویی با این تهدید قریب‌الوقوع آماده نیست.

 

وی گفت: «اگر تروریست‌ها به فناوری ویرایش ژنتیکی دست یابند می‌توانند فاجعه‌ای خلق کنند که بر اثر آن ده‌ها میلیون نفر در کمتر از یک سال جان‌شان را از دست دهند».  به گفته بیل گیتس دولت‌های جهان باید همان‌گونه که برای جنگ آماده می‌شوند، خود را برای مقابله با این اپیدمی‌ها آماده کنند. بیوتروریست‌ها می‌توانند مثلا با تلفیق ژنتیکی دو گونه آنفلوانزا که هم شیوع پرشتاب‌تری دارد و هم مبتلایان را در مدت‌زمانی کوتاه‌تر از پا درمی‌آورد، هر جایی از دنیا را که می‌خواهند از پا دربیاورند

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا