برگزاری بیستمین نادکاپ شریف با دو محور جدید در اسفندماه

 دبیر شورای سیاستگذاری مسابقات نادکاپ شریف، در خصوص ضرورت ها و اهداف برگزاری این رقابت گفت: در سیستم آموزشی فعلی، دانش آموزان با مشکلاتی از قبیل تاکید بر محفوظات و تمرین های تکلیفی زیاد، نبود توجه به تفاوت های فردی، انضباط سخت، برنامه درسی و جدول ساعات غیرقابل انعطاف برای فعالیت های کلاس، کمبود آشنایی مدرسان و اساتید با ویژگی های جوان و نوجوان خلاق، مواجه هستند که مانع بروز فرصت خلاقیت در آنها می شود.

دکتر بیژن وثوقی وحدت، روش های تدریس سنتی و مبتنی بر معلم محوری، تاکید بر نمره دانش آموزان به عنوان ملاک خوب بودن، پذیرش کم ایده های جدید، فشار برای هم نوایی با دیگران و سکوت در مقابل اظهارنظر معلم و تاکید بر تفکر همگرا به جای تفکر واگرا را به عنوان دیگر موانع بروز خلاقیت در نوجوانان دانش آموز ذکر کرد.
وی ادامه داد: ضرورت هایی از جمله فرصت لذت بردن از کار عملی برای پرورش خلاقیت، چشیدن طعم پیروزی در درس و آزمایش و اعتقادات و تفکرات، لذت حل مساله به شیوه های گوناگون در فرآیندی خلاقانه، استفاده از شیوه های مختلف تدریس از قبیل اکتشافی، آزمایشی، تحقیق و تالیف، گردش علمی و معلمان کارآمد حامی تفکر واگرا، توجه به رغبت ها و علایق متفاوت دانش آموزان و فرصت مناسب برای فعالیت یادگیری چندگانه، ما را بر آن داشت تا مسابقه ای با ویژگی های بیان شده طراحی کنیم.
استاد دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف درباره ویژگی های نادکاپ گفت: دانش آموزان در این مسابقات، ایده های خود را به نمایش گذاشته و با همسالان خود در رقابتی سازنده شرکت می کنند، آنها به جای نشستن پشت رایانه ها در خانه و انجام دادن بازی های بعضا وارداتی و غیراخلاقی و غیرفرهنگی، با آشناشدن با سرگرمی های علمی و آموزشی، خلاقیت های خود را در معرض دید قرار می دهند و تشویق می شوند.
وثوقی وحدت، به سابقه برگزاری نادکاپ از سال 1385 تاکنون اشاره کرد و افزود: الگوی جدید ماموریتی در دانشگاه ها و مدارس، سال ها است که از حوزه آموزش محوری و توسعه مهارت ها گذشته و حتی در حال گذشت از پژوهش محوری و توسعه خلاقیت است و در مرحله بعدی این الگو، بر استفاده از نوآوری در تجاری سازی تاکید شده است.
وی از افزایش بخش های جدیدی به این دوره از مسابقات نادکاپ خبر داد و خاطرنشان کرد: دانش آموزان حاضر در مسابقات امسال علاوه بر 6 بخش میکروالکترونیک و روباتیک، هوافضا، نانو و شیمی، نجوم و اخترفیزیک، زیست فناوری و اپلیکیشن نویسی اندروید، در دو بخش دیگر با عناوین 'جشنواره' و 'پرینتر سه بعدی' با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.
دبیر شورای سیاستگذاری مسابقات نادکاپ شریف پیش بینی کرد بیش از دو هزار دانش آموز در قالب هزار تیم در بیستمین دوره این مسابقات شرکت کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا