ایجاد آزمایشگاه ملی فضایی نقش مهمی درهم افزایی علمی دارد

 به گزارش ایرنا، دکتر علی خاکی صدیق روز سه شنبه در افتتاحیه شانزدهمین کنفرانس بین المللی انجمن هوافضای ایران اظهار داشت: با توجه به هزینه بر بودن ایجاد آزمایشگاه ملی فضایی، حمایت مالی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در این زمینه بسیار کارگشا خواهد بود.

وی افزود: آزمایشگاه ملی فضایی، بستری برای فعالیت منسجم تمامی محققان، استادان و دانشجویان حوزه هوافضا ایجاد خواهد کرد.
خاکی صدیق از داده و اطلاعات به عنوان ثروت واقعی کشورها یاد کرد و گفت: در حوزه داده و اطلاعات باید به سه موضوع تولید و مدیریت داده، پردازش داده ها و انتقال آنها توجه ویژه داشت و سیستم های فضایی در هر سه حوزه بسیار موثر و تعیین کننده هستند.
وی به نقش مولفه های گوناگون در فرآیند تولید علم اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از مهمترین این مولفه ها شبکه ای بودن تولید علم است و زمان آن گذشته است که یک محقق در آزمایشگاه خود بنشیند، تئوری بدهد و آن را تبدیل به محصول کند.
رییس دانشگاه خواجه نصیر خاطرنشان کرد: ممکن است فعالیت تحقیقاتی انفرادی در برخی رشته ها جواب بدهد ولی در حوزه های بین رشته ای، پیچیده و چند موضوعی، تولید علم حتما باید به صورت شبکه ای باشد.
خاکی صدیق هم افزایی و کاهش هزینه ها را از ثمرات تولید علم شبکه ای برشمرد و گفت: تعریف همکاری های بین المللی در تولید علم نیز جزء ماهیت شبکه ای آن است و خوشبختانه در شرایط پسابرجام گشایش های زیادی در این زمینه برای همکاری دانشگاه ها و مراکز علمی کشور ایجاد شده است.
وی همکاری همه جانبه دانشگاه ها و شرکت های خصوصی دانش بنیان، پارک های علم و فناوری و مراکز پژوهشی را در دستیابی به افزایش تولید علم و صادرات محصولات فناورانه بسیار موثر دانست.
شانزدهمین کنفرانس بین المللی انجمن هوا فضای ایران از امروز سوم اسفندماه با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، صاحب نظران و دانشمندان هوا فضا از ایران و برخی کشورهای دیگر از جمله روسیه، هند، چین و رومانی در دانشکده مهندسی هوا فضای دانشگاه خواجه نصرالدین طوسی آغاز به کار کرده و تا پنجم اسفندماه ادامه خواهد داشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا