ویراژ فناوری در برابر تاکسیرانی سنتی

شرکت های شبکه حمل و نقل آنلاین (TNC) ، وظیفه برقراری ارتباط میان مسافر و رانندگان را از طریق وب سایت یا اپلیکیشن تلفن همراه برعهده دارند. از جمله معروف ترین و موفق ترین این شرکت ها می توان به اوبر (Uber) و فستن (Fasten) آمریکا، ایزی تاکسی (Easy Taxi) برزیل، کارتوگو (car2go) آلمان و دیدی چاکسینگ Didi)Chuxing )چین اشاره کرد.

شرکت شبکه حمل و نقل آنلاین اوبر فعالیت خود را مارس 2009 آغاز کرده است. مقر این شرکت آمریکایی در سانفرانسیسکو قرار دارد و هم اکنون در 545 شهر مختلف جهان فعالیت می کند. درآمد خالص اوبر در سال 2016 میلادی بالغ بر 3 میلیارد دلار اعلام شد.

اما دیدی چاکسینگ بزرگترین شبکه حمل و نقل آنلاین جهان محسوب می شود که بیش از 300 میلیون کاربر در 400 شهر مختلف چین دارد. دیدی چاکسینگ فعالیت خود را در ژوئن 2012 آغاز کرد؛ باتوجه به جمعیت چین، این شرکت عملکرد موفق تری نسبت به رقیب خود اوبر داشته است. طی 6 سال فعالیت اوبر، بیش از 1 میلیارد درخواست آنلاین خودرو در این سیستم ثبت شده است، درحالیکه این میزان در شرکت دیدی تنها در سال 2015 بالغ بر 1.4 میلیارد بود.

در اوت 2016 دیدی چاکسینگ، شرکت اوبر چین را خریداری کرد تا تسلط کامل بازار پررونق شبکه حمل و نقل آنلاین چین را از آن خود کند. درحال حاضر ارزش این شرکت بالغ بر 35 میلیارد دلار تخمین زده می شود.

مدلی متفاوت در کسب و کار

نحوه فعالیت شرکت های حمل و نقل آنلاین مبتنی بر ایجاد یک بازار آنلاین است که از طریق آن، رانندگان و مالکان خودرو با ثبت نام خود یا خودروهایشان، خدمات مورد نیاز به مسافران را ارائه می دهند. مسافران از طریق اپلیکیشن تلفن همراه به نزدیکترین راننده مرتبط شده و با اعلام موقعیت، راننده به محل حضور مسافر مراجعه می کند.

نحوه پرداخت ها کاملا مطابق با استانداردهای شرکت های حمل و نقل آنلاین است و مسافران می توانند هزینه ها را بصورت نقدی یا آنلاین پرداخت کنند. سهولت دسترسی از طریق اپلیکیشن تلفن همراه و امکان پرداخت غیرنقدی، از اصلی ترین مزایایی این سیستم محسوب می شوند.

ایستادگی در مقابل توسعه فناوری

 با گسترش فعالیت شرکت های حمل و نقل آنلاین بویژه اوبر در نقاط مختلف جهان، موجی از اعتراضات از سوی رانندگان تاکسی در کشورهای مختلف جهان شنیده می شود.

سپتامبر 2016 صدها راننده تاکسی سیاه لندن (Hackney carriage) در اعتراض به فعالیت اوبر، با خودروهای خود خیابان های لندن را برای ساعاتی با ترافیک سنگین مواجه کردند. رانندگان معترض معتقدند که اوبر با دور زدن مجوزهای محلی و مقررات ایمنی،رقابت ناعادلانه ای را با رانندگان تاکسی لندن آغاز کرده است.

همچنین چندی پیش رانندگان معترض کانادایی با لباس های زرد رنگ با حضور در شورای شهر تورنتو، اعتراض خود را به فعالیت اوبر اعلام کردند.در نتیجه این اعتراضات مقامات کانادایی قصد دارند مقررات جدیدی را درخصوص فعالیت تاکسی ها و سرویس حمل و نقل آنلاین وضع کنند که می تواند بر نحوه فعالیت اوبر تأثیر (منفی) بگذارد.

اما این همه اعتراض ها نیست. اکتبر 2016 صدها رانندگی تاکسی پرتغالی در اعتراض به فعالیت اوبر، برخی از خیابان های لیسبون (پایتخت) و مسیرهای منتهی به فرودگاه این شهر را مسدود کردند. معترضان، فعالیت اوبر (پرتغال) را رقابتی ناعادلانه توصیف کرده و خواستار ایجاد شبکه حمل و نقل واحد در اتحادیه اروپا شدند.  

نوامبر 2016 صدها نفر از رانندگان تاکسی در برزیل، در اعتراض به فعالیت اوبر (برزیل) با تجمع در مقابل کنگره این کشور، خواستار ممنوعیت فعالیت این شرکت آمریکایی در بزرگترین کشور آمریکای لاتین شدند.

رانندگان معترض عنوان کردند که فعالیت این شرکت باعث کاهش چشمگیر درآمد آنها شده و مسافران از اپلیکیشن اوبر برای کرایه ارزان تر خودرو استفاده می کنند.

فوریه 2017 صدها راننده تاکسی در ملبورن، اعتراض خود را به تصمیم دولت در ایجاد اصلاحات در صنعت تاکسیرانی این کشور اعلام کردند. سخنگوی دو شرکت اصلی تاکسیرانی Victorian Taxi و Hire Car Families عنوان داشت: ما مخالف تغییرات در صنعت تاکسیرانی نیستیم، اما رانندگان تاکسی نباید هزینه این تغییرات را پرداخت کنند. دولت با حذف برخی مقررات، عملا زمینه را برای گسترش فعالیت سرویس حمل و نقل آنلاین از جمله اوبر فراهم میکند.

اسنپ و تپسی در ایران

اسنپ (Snap) و تپسی (TAP30) دو سامانه هوشمند درخواست تاکسی هستند که از چند سال قبل فعالیت خود را در ایران آغاز کرده و طی مدت کوتاه فعالیت، با استقبال مردم مواجه شده اند. سهولت پرداخت کرایه (نقدی یا آنلاین)، ثبت سریع درخواست خودرو و البته کرایه های ارزان تر در مقایسه با تاکسی های تلفنی و آژانس ها، یکی از دلایل گسترش سریع فعالیت این دو شرکت عنوان می شود.

اما جمعی از رانندگان تاکسی های تلفنی کلانشهر تهران نیز با تجمع در مقابل مجلس، نسبت به فعالیت اسنپ و تپسی اعتراض کردند. معترضان نسبت به فعالیت بی رویه و بدون نظارت سامانه‌های مجازی تاکسیرانی اعتراض کرده و خواستار رسیدگی مسئولان در این زمینه شدند.

خوب و بد شبکه حمل و نقل آنلاین

آنچه از مجموع اعتراضات داخلی و خارجی استنباط می شود، شامل اعتراض رانندگان به فعالیت بدون ضابطه شرکت های حمل و نقل آنلاین، نادیده گرفتن مقررات صنف تاکسیرانی و کاهش درآمد رانندگان تاکسی با گسترش فعالیت این شرکت ها است.

در این خصوص باید نکاتی را مدنظر داشت: عملا مقاومت و ایستادگی در برابر ظهور فناوری های نوین غیرممکن است!  بهترین کار در شرایط فعلی، وضع مقررات از سوی نهادهای مسئول از جمله سازمان تاکسیرانی و شورای شهر است تا رانندگان تاکسی، رانندگان عضو موسسات اتومبیل کرایه و رانندگان فعال در شبکه اسنپ و تپسی بتوانند در قالب مقررات واحد، به مردم خدمت رسانی کنند؛ در این شرایط هم خدمات مطلوب تری به مسافران عرضه می شود و هم از حقوق رانندگان حمایت می شود.

رقابت (سالم)، یکی از اصول مهم موفقیت و استمرار حضور در بازار است. یکی از اعتراضات اصلی رانندگان خارجی (نسبت به اوبر) و رانندگان داخلی (نسبت به اسنپ و تپسی)، کاهش چشمگیر درآمد ناشی از گسترش فعالیت این شرکت ها است؛ برعکس، از دلایل اصلی استقبال مردم از شبکه های حمل و نقل آنلاین، ارائه خدمات مطلوب تر و ارزان تر است.

آنچه باید در نظر داشت این است که تظاهرات، مسدود کردن خیابان ها و درخواست برای ممنوعیت فعالیت این شرکت ها نمی تواند راهکار منطقی و موثری باشد؛ شرکت های تاکسیرانی و موسسات اتومبیل کرایه می توانند با الگوبرداری از عملکرد موفق نمونه های داخلی و خارجی (از جمله اسنپ، اوبر و دیدی چاکسینگ) فعالیت خود را گسترش داده و رضایت مسافران را نیز جلب کنند.

 

گزارش: معصومه سوهانی

منبع: telegraph/washingtontimes/euronews/guardian

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا