سیاره پروکسیما بی اقیانوس دارد

ابعاد، اندازه و این‌که آیا یک سیاره صخره‌ای، گازی، جهان یخ زده و یا غول گازی ابتدایی‌ترین چیز‌هایی است که ما از این سیارات کشف کرده‌ایم. همچنین این‌که آیا در محدوده قابل زیست ستاره میزبانشان قرار دارد از جمله اطلاعات مهم دیگری است که در باره آن‌ها می‌دانیم. اما خب واقعا هنوز نمی‌دانیم که آیا هیچ یک از آن‌ها توانایی پشتییبانی از حیات را دارند یا نه. حالا محققان می‌گویند؛ احتمالا نزدیک‌ترین سیاره بیگانه به ما اینچنین است، اقیانوسی دارد و در محدوده قابل زیست ستاره‌اش قرار دارد.

به گزارش سیناپرس و به نقل از بیگ بنگ؛ پروکسیما b یکی از مشهورترین سیارات است؛ نه فقط بخاطر اینکه یک سیاره فراخورشیدى است، بلکه به این خاطر که نزدیک ترین سیاره فراخورشیدى به زمین است. اکنون بر اساس مطالعات جدید، می تواند دارای اقیانوس و قابل سکونت نیز باشد. پروکسیما b تنها در فاصله ۴٫۲ سال نوری از زمین قرار دارد که آن را به نزدیک ترین سیاره بیگانه تبدیل می سازد. پروکسیما b پیوند تنگاتنگی با ستارۀ خود پروکسیما قنطورس دارد؛ این بدان معناست که یک سمت پروکسیما B روبروی ستاره اش واقع شده است تا چرخش ۱۱٫۲ روزه اش تکمیل گردد. همچنین، ستارۀ پروکسیما قنطورس یک کوتوله سرخ است و فاصله اش زمینه را برای تاثیرگذاری در “ناحیه قفل طلایی” برای سیاره فراهم می سازد، این ناحیه در مدار ستاره می تواند از حیات پشتیبانی کند.

این ناحیه از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که هم اکنون تیمی از محققان در حال مطالعه پروکسیما b هستند. آنان به این نتیجه رسیده اند که این سیاره شاید نه تنها دارای آب باشد، بلکه یک سیاره اقیانوسی هم باشد. یعنی به مانند برخی اقمار پیرامون مشتری و زحل، می تواند اقیانوسی ِ داشته باشد که کل سیاره را تحت پوشش قرار دهد. سایت Space اعلام کرد که برای پی بردن به مقدار آب موجود در پروکسیما b، تیم بررسی فعلی از مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه(CNRS) به استفاده از شبیه سازی هایی نیاز دارد که بتواند آمار دقیقی از این سیاره بدست آورد.

در گزارش آمده است که شعاع احتمالی سیاره می تواند ۰٫۹۴ تا ۱٫۴ برابر شعاع زمین باشد. یعنی شاید این سیاره چگال از هسته ای فلزی برخوردار باشد که جبه ای سنگی آن را احاطه می کند. آب سطحی آن در حدود ۰٫۰۵ درصد جرم آن سیاره تخمین زده می شود. با این حال، این فقط پایین ترین محدودیت پروکسیما b است. بنا به محدودیت بیشینه، شعاع آن در ۸۹۲۰ کیلومتری با جرمی تقسیم شده بصورت مساوی میان هسته ای سنگی و آب پیرامون آن می باشد. به این ترتیب، احتمالاً اقیانوسی پروکسیما b را احاطه کرده که عمقی بالغ بر ۲۰۰ کیلومتر دارد.

هر دو مورد فوق گویای این ایده است که پروکسیما b احتمالا به مانند زمین با جوی گازی و نازک پوشش داده شده است. این محتمل میباشد، علی رغم نزدیکی پروکسیما b به ستارۀ پروکسیما قنطورس، یعنی جایی که ناحیه قابل سکونت نسبت به منظومه شمسی ۲۵ برابر نزدیک تر است. با این وجود، دانشمندان می توانند چنین مشاهداتى را فقط با تلسکوپ فضایی جیمز وب مورد تایید قرار دهند که قرار است در سال ۲۰۱۸ میلادی راه اندازی شود