۲۰ درصد محققان برتر دنیا ۶۶ درصد علم را تولید می کنند

دکتر محمد جواد دهقانی در اولین نشست «هم اندیشی دانشمندان برتر کشور» گفت: کسب علم و فناوری نخستین بند از سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری بوده که با نگاه راهبردی معظم‌له بهترین راه برای تبدیل علم به ثروت و قدرت اقتصادی است.بر دانش و آگاهی آنان می افزاید.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) از جای گرفتن ۴۳ دانشگاه ایران در میان یک درصد دانشگاه‌های برتر جهان خبر داد و افزود: ارتقای علم، نوآوری، فناوری و تولید علم در جهان با سرعت در حال پیشرفت است و در این زمینه نسبت به ۱۰ سال گذشته تعداد مقالات علمی دنیا پنج برابر شده که باید با سازمان‌دهی، ارزیابی علمی به‌صورت کمی و کیفی در اولویت کشور قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه بر اساس اطلاعات به‌ دست‌ آمده ۲۰ درصد از محققان برتر دنیا ۶۶ درصد علم را تولید و همچنین ۸۵ درصد از استنادهای دنیا را دریافت می‌کنند، افزود: بر پایه تحقیقات موجود ۳۳ درصد از دانشمندان در حوزه مهندسی، ۲۸ درصد شیمی، ۵ درصد ریاضیات و ۲۰ درصد از دانشمندان برتر مربوط به ۹ حوزه علوم مواد، پزشکی، علوم کامپیوتر، فیزیک، بیولوژی، بیوشیمی، ایمنی‌شناسی، علوم اجتماعی و غیره هستند.

رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری ادامه داد: ۵۰ درصد مقاله‌های علمی دنیا تنها ۷ درصد استنادها را دریافت می‌کنند و نیمی دیگر نیز مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و در این زمینه انتظار از محققان مربوط به مرزهای دانش است که با تبدیل به علم به ثروت و قدرت و حفظ ارزش‌های اسلامی که مورد توجه سند چشم‌انداز توسعه است گام بردارند.

وی اظهار داشت: برای توسعه علمی کشور نیازمند برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری آگاهانه توسط پژوهشگران برتر کشور هستیم که از اهمیت به‌سزایی برخوردار است، زیرا علاوه‌ بر کمیت بر کیفت تولید باید توجه ویژه‌ای شود.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام اضافه کرد: از ۴ میلیون دانشمند جهان، ۶۰ هزار نفر جز یک درصد و ۳ هزار نفر دیگر نیز در یک‌صدم درصد قرار دارند.

سید محمد علی افشانی استاندار فارس با بیان اینکه دانش و دانایی عامل سیطره در دنیا محسوب می‌شود، گفت: استقلال کشورها، استقلال علمی آن‌هاست و رهبر معظم انقلاب به همین دلیل به کرات بر بها دادن به علم تأکید کرده اند. همچنین زمانی علم در جامعه ما معنای واقعی خود را به دست می‌آورد که عالمان در جایگاه واقعی خود قرار گیرند.

همایش هم اندیشی دانشمندان برتر کشور توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) و مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری به منظور تکریم و ارج نهادن به زحمات دانشمندان برتر کشور و بحث و تبادل نظر در خصوص شناسایی فرصت ها و چالش های پیش رو در رشد و توسعه علمی کشور با همکاری بنیاد نخبگان استان فارس، با حضور دانشمندان یک درصد برتر از سراسر دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشور ، مسئولان حوزه های مختلف آموزش عالی کشور، و مقامات استان فارس در روزهای شنبه و یکشنبه، ۳۰ بهمن تا ۱ اسفند ۹۵ در شیراز برگزار شد.

در افتتاحیه این همایش دکترمحمد جواد دهقانی، سرپرست ISC ، وحید احمدی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، محمدعلی افشانی، استاندار فارس، محمد هادی ایمانیه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز سخنرانی کردند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا