علم به زندان می رود!

ایده تبدیل زندان گوانتانامو به آزمایشگاه تحقیقات دریایی و پارک صلح نخستین بار سال گذشته در مجله ساینس منتشر شد. جو رومان، زیست شناس دانشگاه ورمونت، پیشنهاد "گوانتانامو سبز" (Green Gitmo) را در نشست 18 فوریه (30 بهمن) انجمن پیشبرد علوم آمریکا (AAAS) اعلام کرد.

رومان تأکید می کند: تبدیل گوانتانامو به یک مرکز تحقیقاتی و پارک صلح، راه حل مناسبی برای گشودن بن بست روابط میان آمریکا و کوبا است.

تغییر کاربری گوانتانامو علاوه بر پاک کردن (نسبی) گذشته سیاه این زندان، می تواند به حفاظت از اکوسیستم دریایی کوبا نیز کمک کند.

گونه ها و زیستگاه های در معرض خطر

ایده "گوانتانامو سبز" شامل استفاده از امکانات این زندان برای پژوهش و آموزش در حوزه تغییرات آب و هوایی، حفاظت از اقیانوس ها، احیاء تنوع زیستی دریایی، و احداث آزمایشگاه های تحقیقات دریایی است.

تغییر کاربری این زندان می تواند به حفاظت از خشکی و دریا و گونه های در معرض خطر کوبا از جمله لاک پشت ها، جنگل های خشک گرمسیری، صخره های مرجانی بکر و مانگروها کمک کند.

گوانتانامو بودن یا نبودن!

کوبا، حضور آمریکا در گوانتانامو را از دهه 1960 میلادی غیرقانونی اعلام کرده و حتی از دریافت چک اجاره سالانه – به عنوان بخشی از توافقنامه معاهده آمریکا و کوبا در سال 1903 میلادی – خودداری کرده است.

باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا از حامیان تعطیلی زندان گوانتانامو بود، اما برخی از سیاستمداران این کشور همچنان از باز بودن این زندان حمایت می کنند. با روی کار آمدن دولت ترامپ و استراتژی نامشخص وی در قبال کوبا، عملی شدن این تصمیم در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: Phys.org

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا