با امنیت انسانی نباید برخورد جناحی و سیاسی کرد

وی تاکید کرد: با ناکارآمدی مدیریت پلاسکو ناگزیریم به سمت مدیریت یکپارچه شهری برویم؛ در غیر این ‌صورت، امنیت انسانی در کلانشهرها با وقوع حادثه‌هایی مانند پلاسکو به خطر می‌افتد.

 دکتر مراد کاویانی‌راد در هفتمین نشست از رشته نشست‌های "ابعاد ژئوپلتیک مخاطرات محیطی در ایران" که 30 بهمن‌ ماه با موضوع "کلانشهرهای ایران، پلاسکوهای آینده" از سوی معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان در دانشگاه خوارزمی برگزار شد، گفت: وجود بلاهای طبیعی یک واقعیت طبیعی است آنچه که غیرطبیعی است نحوه مدیریت بحران در کشورهاست که متولیان توسعه شهری نقش موثری در توسعه و گسترش مخاطرات طبیعی و کاهش آن دارند.

این استاد جغرافیای سیاسی خاطرنشان کرد: واقعه پلاسکو یک تلنگر جدی بر ذهنیت مردم و همچنین در کارکرد و نهادهای مجری ایجاد کرد. متأسفانه بعد از واقعه پلاسکو بیشتر کارشناسی‌ها از محور مسائل سیاسی بود و همچنین فضای مجازی آکنده از چنین جوی شده بود.

کاویانی راد در ادامه به تعاریف امنیت پرداخت و گفت: امنیتی که امروز از آن صحبت می‌کنیم امنیتی است که مبتنی بر واقع‌گرایی است. در این امنیتِ واقع‌گرایانه دولت و حکومت مأمور امنیت کشور هستند و ابزار آن رویکرد نظامی کشور است و هر کشوری که تسهیلات بیشتری داشته باشد امنیت بیشتری هم خواهد داشت.

وی افزود: از اوایل دهه 1960 نگاه سنتی و واقع‌گرایانه به امنیت، مورد نقد و انتقاد گرفت و بعد از فروپاشی شوروی امنیت انسانی بازتعریف شد که در این امنیت مردم هدف هستند و حکومت و دولت در خدمت امنیت مردم قرار می‌گیرند و ابزار آن مداخله مردم در سرنوشت امور مربوط به خود است.

این استاد جغرافیای سیاسی با بیان اینکه رشد شتابان شهرنشینی می‌تواند امنیت جوامع را به شدت تحت تأثیر قرار ‌دهد، افزود: امنیت انسانی و جایگاه آن در کشور ما به‌طور مشخص مبتنی بر رویکرد واقع‌گرایانه است و بیشتر امنیت سیاسی را حفظ می‌کند؛ به‌طوری که کشور ما در موقعیتی قرار دارد که این رویکرد به تنهایی نمی‌تواند امنیت کشور را تأمین کند.

وی تصریح کرد: واقعیت این است که مدیریت بحران و نهادهای مربوط از جمله شهرداری، وزارت راه و وزارت کشور که نقش جدی داشتند موفق عمل نکرده‌اند و بنیاد مستضعفان که در رأس همه این نهادها قرار دارد از مسئولیت آن کاسته نمی‌شود؛ چرا که بنیاد مستضعفان صاحب و مسوول ساختمان پلاسکو بوده است.

این استاد جغرافیای سیاسی با بیان این‌که با امنیت انسانی نباید برخورد جناحی و سیاسی کرد، افزود: با ناکارآمدی مدیریت پلاسکو ناگزیریم به سمت مدیریت یکپارچه شهری برویم؛ در غیر این ‌صورت، امنیت انسانی در کلانشهرها با وقوع حادثه‌هایی مانند پلاسکو به خطر می‌افتد.

کاویانی راد در پایان گفت: آموزش شهروندان از طریق صدا و سیما، نظارت شهرداری و سازمان آتش نشانی در ساخت و سازها و همچنین بازتعریف قوانین با تحولات زیست محیطی می‌تواند بخشی از امنیت کشور را تأمین کند.

 

 

منبع:روابط عمومی جهاد دانشگاهی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا