میکروب‌های کریستالی

این میکروارگانیسم‌ها که تقریبا با همه انواع شناخته شده حیات روی زمین تفاوت دارند، برای ده‌ها هزار سال در دل کریستال‌های درون این غار به دام افتاده و زنده مانده‌اند. این یافته شاهد خوبی است بر این مدعا که حیات ابتدایی می‌تواند در محیط‌های بسیار خشن وسخت، از جمله سیارات دیگر زنده بماند.

« پنلوپه بوستون» ستاره-زیست‌شناس در نشست سالانه کنفرانس توسعه علوم این خبر را اعلام کرده و گفته است:« این میکرو ارگانیسم‌ها به شدت غیر طبیعی هستند». بوستون می‌گوید این میکرو ارگانیسم‌ها به هیچ جنس شناخته شده‌ای از میکروب‌ها شباهت ندارد که بشود آن‌ها را دسته بندی کرد. بوستون مدیر مرکز ستاره زیست‌شناسی ناسا در کالیفرنیا است و می‌گوید؛نزدیک‌ترین خویشاوندان این موجودات در غارها، در خاکسترهای آتشفشانی و یا ترکیبات تولوئن دار زندگی می‌کنند. بوستون وهمکارانش به مدت 8 سالم میکروب‌های را درون معادن سرب روی ونقره بررسی کردند. اما درون غار آن‌ها برخی میکرو ارگانیسم‌ها را زنده درون مخزن‌های کوچک مایع درون کریستال‌های بزرگ سولفات کلسیم پیدا کرد بودند. بررسی‌های نشان می‌دهد که این میکروب‌ها زمانی بین 10 تا 50 هزارسال درون این کریستال‌های به دام افتاده بودند. محققان ساختار ژنتیکی این میکروارگانیسم‌ها را با دیگر میکروارگانیسم‌های پیدا شده در روی کریستال‌ها و غار مقایسه کردند.

به نظر می‌رسد میکروب‌های درون کریستال‌ها شبیه بیرونی‌ها هستند، اما نه دقیقا. این موضوع تقریبا بوستون وهمکارانش را متقاعد کرده است که نمونه‌های آن‌ها توسط میکروارگانیسم‌های دیگر آلوده نشده و سن تخمین زده شده درست است. در صورت تایید این یافته‌ها، این میکروارگانیسم‌ها تبدیل به یکی از سرسخت‌ترین میکروب‌های اکسترموفیل شناخته شده می‌شوند که در دمای 45 تا 65 درجه و در 400 متری زیر زمین زنده مانده‌اند.

بوستون می‌گوید:« این یافته به ما اجازه می‌دهد، امکان پدید آمدن حیات را گسترده‌تر کنیم و سیاره‌های احتمالی میزبان حیات بیشتر خواهند شد». مطالعاتی همچون این مطالعه نشان می‌دهد، میکروب‌ها چه موجودات جان‌سختی هستند و ممکن است در چه محیط‌های خشنی بتوان از آن‌ها سراغ گرفت. این دانش ما را به یافتن نوعی حیات فرازمینی در محیط‌های خشن و سخت امیدوار می‌کند. رخدادی که قطعا به فهم منشاءحیات روی زمین کمک شایانی خواهد کرد.