تلاش محققان کشور برای تامین منابع آب از سازندهای سخت

به گزارش ایسنا، دکتر مسعود مرسلی در سی‌وپنجمین گردهمایی ملی علوم زمین با بیان اینکه ایران یک درصد جمعیت جهان و یک درصد خشکی دنیا را دارد، افزود: علاوه بر آن سه دهم درصد از منابع آبی و دو و نیم درصد مصارف آب دنیا را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه ایران در شرایط آبی مناسبی قرار ندارد، خاطرنشان کرد: این در حالی است که ایران ششمین کشور مصرف‌کننده آب است و پنج کشور پیش‌رو ایران در این زمینه مانند هند، چین و ایالات متحده آمریکا بیشترین جمعیت دنیا را دارد.

مرسلی با بیان اینکه در خاورمیانه تنها پاکستان بیشتر از ایران، آب زیادی مصرف می‌کند، اضافه کرد: حتی کشورهایی مانند روسیه که وسعت زیادی دارند مصرف آب آن کمتر از ایران است.

این محقق سازمان زمین‌شناسی ایران را پنجمین کشور برداشت‌کننده آب‌های زیرزمینی توصیف کرد و یادآور شد: کسری مخازن سالیانه آب‌های زیرزمینی ایران 5.6 میلیارد متر مکعب است که این عدد نشان می‌دهد میزان سالیانه برداشت ما از آب‌های زیرزمینی زیاد است.

مرسلی با تاکید بر اینکه بیشترین میزان مصرف آب ایران در حوزه کشاورزی است، اظهار کرد: معمولاً در کشورهای توسعه یافته بیشترین میزان مصرف آب صرف بخش صنعتی می‌شود و ایران 92 درصد آب صرف امور کشاورزی می‌شود.

وی با بیان اینکه ایران بدترین الگوی مصرف آب در دنیا را دارد، خاطرنشان کرد: برای اصلاح مصرف الگوی آب در کشور دو راهکار مدیریت منابع و مدیریت مصرف باید پیگیر شود.

این محقق سازمان زمین‌شناسی با اشاره به وضعیت منابع آبی کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر 40 میلیارد متر مکعب آب سطحی و 56 میلیارد متر مکعب از آب‌های زیرزمینی مصرف می‌شود ضمن آنکه 450 هزار حلقه چاه مجاز و 350 هزار حلقه چاه غیرمجاز شناخته شده در کشور وجود دارد.

به گفته وی، تراز آب زیرزمینی سالیانه به میزان 76 سانتی‌متر کاهش می‌یابد که این عدد با معیارهای جهانی فاصله زیادی یافته است.

مجری طرح آب‌های کاستی سازمان زمین‌شناسی با بیان اینکه آب‌های شور، آب‌های عمیق، چشمه‌های زیردریایی را از جمله پتانسیل منابع آبی کشور دانست و گفت: علاوه بر آن آب‌های کارستی نیز از دیگر منابع تامین آب در کشور محسوب می‌شود.

به گفته وی، منابع آب کارستی جزو منابع آب‌های زیرزمینی بوده که به صورت چشمه از دل سازندهای سخت خارج می‌شوند و یا از طریق حفر چاه‌های عمیق قابل استحصال هستند.

مرسلی از اجرای تحقیقاتی در این زمینه خبر داد و گفت: بسیاری از کشورهای اروپای شرقی اقدام به تامین منابع آبی خود از آب‌های کارست کردند به‌گونه‌ای که 50 درصد منابع آبی آنها از این محل تامین می‌شود.

مجری طرح آب‌های کاستی سازمان زمین‌شناسی با اشاره به جزئیات این طرح تحقیقاتی تاکید کرد: با حفر تونل‌های قمرود، نوسود و کرج به منابع آهکی دست یافتند که با حفر زمین به منابع آبی عظیمی دست یافتیم و براین اساس مطالعات خود را برنامه‌ریزی کردیم.

این محقق با بیان اینکه در این مطالعات نقشه آب‌های کارستی را تهیه کردیم، اضافه کرد: این مطالعات در سه سایت کشور اجرایی شده است و پتانسیل این مناطق در حوزه منابع آب کارستی برآورد شد.

مرسلی از ارائه این طرح به وزارت نیرو خبر داد و گفت: این طرح در کمیسیون شورای آب تایید شد و اخیراً همکاری‌های مشترکی میان سازمان زمین‌شناسی و نیرو برای توسعه منابع آب کارستی آغاز شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا