4 اپلیکیشن ضروری برای کنترل سوخت‌وساز در بدن

این ساعت های هوشمند که کاربرد سلامتی شان بیش از امکانات تجملی شان قابل توجه است، می توانند کارهای جالبی برای کمک به حفظ سلامت فرد انجام دهند؛ برای مثال ضربان قلب را اندازه بگیرند، گام ها را بشمارند، میزان مسافت طی شده را محاسبه کنند و بر اساس اطلاعات جمع آوری شده میزان کالری مصرف شده را حساب کنند.

در کنار این ساعت های هوشمند، انواع و اقسام گجت های ریز و درشت دیگر مانند دستبند و مچ بند سلامت و زیرساخت نرم افزاری هوشمند را هم باید اضافه کرد از این گجت ها و امکانات سخت افزاری بهره برداری می کند. این بهره برداری با نرم افزارهای خاص گوشی های هوشمند تلفن همراه صورت می گیرد که به آن اپلیکیشن می گویند. اپلیکیشن هایی با رویکرد سلامتی که این روزها به وفور در گوشی های هوشمند وجود دارد کارهایی انجام می دهند که به تعبیری می توان از آن به عنوان یک پزشک همراه یاد کرد. به این منظور سراغ چند نمونه از این اپلیکیشن ها رفتیم که هر کدام وظایف متفاوتی را انجام می دهند؛ برخی آمار و ارقام ارائه می کنند و برخی دیگر می توانند مانند یک مربی ورزشی همواره همراه کاربر باشند.

اپل هلث (Apple Health)

بدون شک اپل را می توان یکی از پیشگامان حوزه سلامت در دنیای دیجیتال دانست که با انتشار نسخه 8 سیستم عامل آی.او.اس توجه ویژه خود را به سلامتی کاربرانش نشان داد. روی نسخه هشتم سیستم عامل مخصوص تلفن همراه اپل، اپلیکیشنی به نام هِلث (Health) به صورت پیش فرض وجود دارد که با استفاده از سنسورهای تلفن قدم ها را می شمارد، مسافت طی شده را محاسبه می کند و حتی تعداد طبقاتی که بالا و پایین رفته اید را نشان می دهد. نکته جالب درباره این اپلیکیشن این است که بدون نیاز به هیچ گونه دخالت کاربر همه این محاسبات را انجام می دهد و با مراجعه به آن می توانید همه اطلاعات ذکر شده را مشاهده کنید. اپل هلث تمامی اطلاعات جمع آوری شده را روی نمودارهای جداگانه رسم می کند و می توانید در بازه زمانی روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه ببینید که برای مثال در هر روز چقدر راه رفته اید. اما این پایان قابلیت های اپل هلث نیست، این اپلیکیشن بخشی به نام اطلاعات سلامت (Health Data) دارد که داده هایی نظیر قد، وزن، شاخص جرم بدن، میزان خواب و… را دارد و می توان یک به یک آنها را درون این اپلیکیشن وارد کرد. البته غیر از وارد کردن دستی اطلاعات، ساعت هوشمند اپل (اپل واچ) که کمتر از یک ماه آینده عرضه می شود نقش بسزایی در تکمیل این اطلاعات خواهد داشت، زیرا ساعت با بسته شدن روی مچ دست می تواند نبض، ضربان قلب، فشار خون و موارد دیگری را تحلیل کند.

هیومن (Human)

این اپلیکیشن یکی دیگر از اپ های محبوب و شناخته شده در حوزه سلامت است که متاسفانه فعلا مخصوص سیستم عامل آی.او.اس عرضه شده است. هیومن (Human) به معنی انسان، خود را یک برنامه باشگاه ورزشی معرفی می کند که با گوشی های آیفون از مدل 4 گرفته تا 6 پلاس سازگاری دارد و نیازی به گجت اضافه ندارد. اپلیکیشن از کاربر می خواهد روزانه 30 دقیقه یا بیشتر از زمان خود را به فعالیت ورزشی اختصاص دهد. این برنامه همچون هلث به صورت خودکار میزان زمان پیاده روی، دوندگی و دوچرخه سواری را اندازه گیری می کند و اطلاعات آن را ذخیره و نمایش می دهد. فرض کنید اعضای خانواده تان هر کدام از این اپلیکیشن استفاده کنند، آن وقت می توانید یک باشگاه خانوادگی مجازی بسازید که در آن اطلاعات ورزشی اعضا وجود دارد. می توانید این اطلاعات را با یکدیگر مقایسه کنید تا ببینید چه کسی درست تمرین هایش را انجام می دهد و که کم تحرک تر است. غیر از این می توانید عضو باشگاه هایی شوید که افراد دیگری ساخته اند و در آن سلامت خود را مورد سنجش قرار دهید. هیومن می تواند به صورت تقریبی میزان کالری سوزانده شده را محاسبه کند و روی نقشه مسیرهایی را که پیاده روی یا دوچرخه سواری کرده اید، نشان دهد.

استراوا (Strava)

این اپلیکیشن یکی دیگر از برنامه های پرطرفدار در حوزه سلامتی است که برای هر دو پلتفرم اندروید و آی.او.اس عرضه شده است. اِستراوا (Strava) دو بخش اصلی دارد، دویدن و دوچرخه سواری. با انتخاب یکی از این دو گزینه و فشار دکمه شروع، اپلیکیشن زمان، مسافت طی شده و متوسط سرعت تان را همراه با ارتفاع اعلام می کند. علاوه بر این همزمان روی نقشه مسیری را که طی می کنید در لحظه ترسیم می کند.

پس از پایان دوندگی یا رکاب زدن می توانید آمار فعالیت خود را روی نمودار مشاهده کنید. اگر یک دستبند هوشمند ضربان قلب هم دور مچ دست خود ببندید و به تلفن وصلش کنید آنگاه استراوا نمودار ضربان قلب و فشار خون تان را هم رسم می کند و در بازه های زمانی تعیین شده می توانید آنها را مشاهده کنید. یکی از قابلیت های جالب استراوا مسابقه هایی است که درون آن وجود دارد. در این بخش می توانید رقابت هایی را که در حال انجام است مشاهده کنید و وارد یکی از آنها شوید. برای مثال در یکی از این رقابت ها باید نیمی از ماراتن را در 8 روز بدوید. اگر وارد یک رقابت شوید و کار را شروع کنید آن وقت بر اساس آماری که اپلیکیشن از فعالیت تان به دست می آورد در میان شرکت کنندگان دیگر آن رقابت، رتبه بندی می شوید.

لوز ایت (Lose It)

این اپلیکیشن به شکل دیگری به حفظ سلامتی و تناسب اندام تان کمک می کند. لوز ایت (Lose It) همان طور که از نمادش پیداست برنامه ای برای کاهش وزن است که روی هر دو پلتفرم اندروید و آی.او.اس وجود دارد. به محض ورود به این برنامک وزن، قد و سن پرسیده می شود، سپس وزن دلخواهی که می خواهید به آن برسید نیز سوال می شود. با توجه به این اطلاعات، برنامه میزان کالری را که باید از دست بدهید حساب می کند و برنامه روزانه برای از دست دادن کالری به کاربر می دهد. لووز ایت با شمردن گام های تان نشان می دهد که آیا به اندازه کافی در هر روز پیاده روی کرده اید یا چقدر دیگر باید بروید تا به حد استاندارد برسید.

غیر از شمردن گام ها، می توانید اطلاعات غذایی را که می خورید در برنامه وارد کنید یا با اسکن بارکد پاکت ماده غذایی به صورت خودکار اطلاعات ارزش های غذایی آن را وارد اپلیکیشن کنید. با این داده ها مقدار کالری که در هر وعده کسب می کنید وارد اپلیکیشن می شود و برنامه اعلام می کند که چقدر کالری مجازید که بخورید و چقدر اضافه کسب کرده اید. غیر از این امکانات، انجمن هایی درون این برنامه وجود دارد که با وارد شدن به آن می توانید تجربه کاربران دیگر این اپلیکیشن را بخوانید و برای آنها نظر بگذارید یا سوال هایتان را بپرسید.

منبع:جام جم آنلاین

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا