برای نجات زمین، جیرجیرک بخورید!

گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) نشان می دهد که میزان تولید جهانی گوشت با توجه به روند افزایشی جمعیت باید دو برابر شود. تولید علوفه برای تأمین خوراک دام نیز به تبع آن باید افزایش پیدا کند که این مسأله نیازمند اختصاص فضای بیشتر برای کشاورزی و فراهم کردن منابع آبی است.

تأمین منابع تنها مشکل نیست؛ افزایش تولید محصولات کشاورزی منجر با افزایش انتشار گازهای گلخانه ای در جو، تأثیر مستقیمی بر تغییرات آب و هوایی ایجاد می کند. همچنین فضولات حیوانی با تولید آمونیاک، به عنوان یک آلاینده بر کیفیت آب و خاک تأثیر می گذارند.

اما مشکل امنیت غذایی در آینده با یک راه حل ساده و در دسترس قابل حل است: حشرات.

فائو در گزارش سال 2013 عنوان کرد که شیوه های فعلی کشاورزی و تولید مواد غذایی ناپایدار هستند – اما حشرات قابل خوردن، یک منبع غذایی بادوام و دست نخورده هستند که می توانند پاسخگوی نیاز فزاینده آب و غذا در جهان باشند.

حشرات بسیار مغذی بوده و نسبت به سایر احشام، بیشتر با محیط زیست سازگاری دارند. در مقایسه با گاو، گوسفند، یا مرغ و خروس، جیرجیرک نیاز کمی به زمین، آب، غذا داشته و گازهای گلخانه ای و آمونیاک کمتری تولید می کند.

حشره خواری یا انتوموفاگی

خوردن حشرات (entomophagy) در برخی از مناطق استوایی متداول است؛ باتوجه به درجه حرارت بالا در طول سال، حشرات به وفور در این مناطق دیده می شوند و میزان مصرف حشرات نیز در این مناطق زیاد است.

سازمان های غیرانتفاعی مختلفی در سراسر جهان برای ترویج منافع حشره خواری ایجاد شده اند. کارشناسان عنوان می کنند که هرکدام از 2000 گونه حشرات قابل خوردن دارای مشخصات تغذیه ای خاص خود بوده و منبع خوبی برای کربوهیدارت ها، چربی ها، اسیدهای چرب امگا 3 و 6، ویتامین ها، کلسیم، آهن و روی هستند. سطوح پروتئین موجود در جیرجیرک قابل مقایسه با پروتئین گوشت است؛ همچنین این حشره دارای هشت اسید آمینه ضروری است.

اما آگاهی افزایش مردم در مورد منافع غذایی و محیط زیستی مصرف حشرات نمی تواند به تنهایی کافی باشد. بهبود طعم، افزایش عرضه در بازار مواد غذایی، ورود حشرات به منوی رستوران ها می تواند در ترغیب مردم به استفاده از حشرات موثر باشد.

مزارع تولید حشرات

طی سال های اخیر چند مزرعه برای پرورش جیرجیرک اختصاص راه اندازی شده اند. حشرات تولید شده در این مزارع، به بازارهای کشاورزی محلی یا شرکت ها برای تولید پودر عرضه می شوند. برخی شرکت های نوپا از این پودرها برای تولید چیپس، کوکی، پاستا و انواع سس ها استفاده می کنند.

با وجود پتانسیل بالا برای تبدیل شدن به "مواد غذایی آینده"، حشرات قابل خوردن هنوز جایگاه مناسبی در بازار ایالات متحده پیدا نکرده اند.

مزرعه جیرجیرک اوهایو (Big Cricket Farms) نخستین مزرعه تولید حشرات برای مصارف انسانی است که سال 2014 در آمریکا راه اندازی شد. کوین بچهوبر بنیانگذار و مدیرعامل این مزرعه پیش بینی می کند که حدود 20 تا 30 سال برای ورود حشرات به بازار مواد غذایی زمان لازم است.

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) هنوز گواهینامه رسمی برای عرضه حشرات خوراکی صادر نکرده است و شرایطی خاصی را برای فروش و عرضه آنها تعیین کرده است، از جمله اینکه حشرات خوراکی باید کاملا تمیز و عاری از هر گونه سموم باشند، در شرایط کاملا بهداشتی تولید و بسته بندی شوند، صرفا جهت مصارف انسانی تولید شوند؛ همچنین بر روی تمامی محصولاتی که از پودر حشرات استفاده می کنند، باید برچسب مخصوص نصب شود.

منبع: nbcnews