بهترین تصاویر از سیاره سرخ

طی دهه های اخیر مطالعات زیادی در زمینه شناسائی مریخ انجام شده و این پژوهش ها همزمان با اعزام مریخ نوردهای مختلفی از سوی سازمان های فضائی کشورهایی همچون ایالات متحده آمریکا، هندوستان، انگلستان و …  وارد مرحله جدید شده است. برخی از این مریخ نوردها مانند مریخ نورد انگلستان در ماموریت خود ناکام بوده و برخی دیگر نیز در سطح این سیاره مرموز به جستجو پرداخته و تصاویر و اطلاعات بسیار ارزشمندی را به زمین ارسال کردند.  تصاویر منتشر شده از سوی ناسا ،  دامنه دره های کوه های مریخ ، جزئیات پیچیده ای از مجرای آب پوشیده  یخ را ثبت کرده است .

این احتمال وجود دارند که مجراها در اثر فوران آب و یا در اثر رانش زمین مریخ و تصعید دی اکسید کربن به وجود آمده باشند. در این تصویربرداری که منطقه ای در حدود 1.5 تا 3 کیلومتر را پوشش داده بود ، در دامنه دره های کوه های مریخ ، جزئیات پیچیده ای از مجرای آب پوشیده از یخ مشاهده می شود . قابل توجه است که وجود این مجرای آب در دره های کوه ها نشان دهنده فرآیندهای زمین شناسی بوده که در حال اتفاق افتادن است.

محققان معتقدند  که تصور می شود برخی از این مجراهای آب در مریخ توسط فوران آب ذوب شده ایجاد شده باشد همانگونه که بر روی زمین رخ می دهد. از دیگر احتمال هایی که وجود دارد این است که  رانش زمین مریخ باعث شده تا بر اثر تصعید دی اکسید کربن یخ ها ، این ترک خوردگی و فرسایش صخره ها ایجاد شده باشد.

یکی از موفق ترین طرح های مطالعه مریخ را می توان پروژه مریخ نود Opportunity دانست که با صرف هزینه ای برابر با 400 میلیون دلار و در 7 جولای سال 2003 به ماموریت اعزام شده و ماموریت خود در مریخ را در پنجم بهمن ماه برابر با بیست و پنجم ژانویه سال 2004 آغاز کرد. این مریخ نورد قرار بود تنها 90 روز فعالیت کند اما هنوز پس از گذشت بیش از 13 سال از آغاز عملیات خود، در حال ارسال اطلاعات است . در ابتدا دانشمندان تصور می کردند این کاوشگر با توجه به شرایط اقلیمی سیاره مریخ تنها قادر به پیمودن 600 متر در سطح این سیاره طی مدت زمان سه ماه باشد اما تا کنون این کاوشگر جان سخت بیش از پنجاه کیلومتر از سطح مریخ را پیموده و همچنان در حال پیشروی است. بر اساس گزارش های رسمی منتشر شده در این رابطه ، این مسافت به عنوان بیشترین مسافتی شناخته می شود که یک کاوشگر ساخته شده توسط بشر در خارج از سیاره زمین پیموده است. این رکورد پیش از این در اختیار ماه نورد موسوم به لنوخود 2  ساخته شده توسط شوروی سابق قرار داشت که سی و نه کیلومتر در سطح ماه حرکت کرده بود.

کاوشگر Opportunity از سال ۲۰۱۱ در لبه غربی  منطقه موسوم به دهانه ایندیور  در سطح مریخ به  کاوش پرداخته است.  البته باید خاطر نشان کرد که این کاوشگر طی دوازده سال گذشته بخشی از کارائی خود را از دست داده است اما اطلاعات ارسالی از سوی آن بسیار با ارزش و مهم محسوب می شود. در این گزارش تصویری به مشاهده برخی از مهمترین تصاویر مربوط به مطالعات مریخ به انتخاب سایت پاپیولار ساینس می پردازیم.

منبع: popsci.com