حرف زدن با چشم

«گیزاسپیک» روی تلفن‌های هوشمند اجرا می‌شود و با استفاده از هوش مصنوعی حرکات چشم را به حرف تبدیل می‌کند و شخص می‌تواند به صورت همزمان بفهمد طرف گفتگو چه می‌گوید. این پلکیشن البته نه روی موبایل خود شخص مبتلا یا بیمار، بلکه روی گوشی شنونده نصب می‌شود و او می‌تواند روی موبایل را به سمت شخص مثلا مبتلا به ای‌ال‌اس بگیرد، درست مثل حالتی که شخص در حال گرفتن عکس سلفی است. یک شبکه از حروف در چهار قسمت روی صفحه دیده می‌شود که به چهار جهت بالا، پایین، چپ و راست تقسیم شده و با دنبال کردن حرکات چشم این حرکات را به حروف تبدیل می‌کند.

برای مثال شخص برای گفتن کلمه Task ابتدا گروهی از حروف که شامل حرف T هستند را با حرکت چشم به سمت پایین انتخاب می‌کنند. سپس با انتخاب دقیق حرف به سراغ حروف دیگر می‌روند. این برنامه می‌تواند به طورخودکار حرف مناسب را از گروه انتخابی پیش‌بینی کرده و به شخص پیشنهاد دهد. هر کلمه با چشمک زدن و یا زل زدن مستقیم به مدت 2 ثانیه به پایان رسیده یا تایید می‌شود. این سیستم همچنین کلمه‌هایی که بیشتر استفاده شده است را در حساب کاربری شخص ذخیره می‌کند. همچنین وقتی سیستم چندین حدس برای نمایش کلمات دارد، چهار حدس اولیه نمایش داده می‌شود و بیشترین احتمال به رنگ قرمز در می‌آید. « مردیت موریس» از مرکز تحقیقات مایکروسافت در ردموند واشنگتن می‌گوید:« ما از دید کامپیوتری برای ردیابی حرکات چشم و هوش مصنوعی برای تشخیص حروف و حدس زدن کلمات استفاده کرده‌ایم».

این اپلیکیشن برای کسانی طراحی شده که به دلایلی مثل ای‌ال‌اس، آوتیسم و یا محدودیت‌های دیگر دچار مشکل تکلم شده‌اند و تنها می‌توانند چشم‌هایشان را حرکت دهند. مثلا ای‌ال‌اس بیماری تخریب‌گر سیستم عصبی و تهاجمی است که ابتدا اعصاب تکلم و قورت دادن و تنفس را از کار انداخته و اعصاب بینایی را در مرحله آخر مورد حمله قرار می‌دهد. در حال حاضر گزینه‌های محدودی ارتباطی برای مبتلایان به ای‌ال‌اس وجود دارد. مهم‌ترین گزینه صفحه حروف است که در آن یک نفر با تعقیب حرکات چشم شخص مبتلا حرف مورد نظر او رو می‌فهمد. حالا اما همین کار به هوش مصنوعی و سیستم دید کامپیوتری سپرده شده است.

در آزمایش‌ها این اپلیکیشن به مراتب سریعتر و دقیق‌‌تر بوده و آزمایش آن روی 20 نفر که همزمان از روش‌های قدیمی هم استفاده کرده‌اند نشان دهنده برتری قابل توجه آن بوده است. به طورمتوسط استفاده از این اپلیکیشن برای ساختن یک جمله 78 ثانیه زمان می‌برد و روش‌های قدیمی‌تر 123 ثانیه.در حال حاضر سیستم‌های دیگری برای ردیابی حرکت چشم وجود دارد که از دوربین‌های مادون قرمز بهره می‌برد، اما بسیار گران قیمت هستند. این سیستم اما ارزان است و تنها به یک تلفن هوشمند برای کار کردن احتیاج دارد.

علی رنجبران

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا