نبود تفاهم در زندگی مشترک مهمترین عامل ابتلا به سرطان پستان

 به گزارش ایرنا، دکترمحمد اسماعیل اکبری روز شنبه در نشست خبری دوازدهمین کنگره بین المللی سرطان پستان در بیمارستان شهدای تجریش افزود:طلاق و مرگ نزدیکان ازدیگر عوامل مهم در ابتلا به سرطان پستان در زنان ایرانی است.

وی اظهار کرد:هرچند عوامل بیولوژیک مانند چاقی، اضافه وزن، تحرک نداشتن، استفاده از مواد غذایی ناسالم در ابتلا به سرطان ازجمله پستان اند حتی طول عمر فرد بیمار را بیشتر کند.
اکبری با اشاره به اینکه کشورهای پیشرفته تمرکز خود را برروی تشخیص زودرس این بیماری گذاشته اند، گفت:مناسب ترین اقدام در این زمینه انجام ماموگرافی در زمان های معین برای زنان بین 50 تا 70 سال است.
فوق تخصص جراحی غدد و سرطان به نقش عوامل معنوی در کاهش ابتلا به سرطان اشاره کرد و گفت:توکل، صبر، بخشش، ایثار و گذشت در کاهش ابتلا به این بیماری نقش مهمی دارند.

 مرگ سالانه بیش از 3 هزار زن ایرانی براثر سرطان پستان
اکبری با بیان اینکه سالانه حدود 10هزار زن در ایران به این سرطان پستان  مبتلا می شوند،افزود: حدود 3هزار و 400 زن ایرانی سالانه براثر ابتلا به سرطان پستان جان خود را از دست می دهند.
رییس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: سرطان پستان شایع ترین سرطان در بین زنان است و پنجمین علت مرگ و میر در افراد اعم از ایران و سایر نقاط دنیا است .
اکبری اظهار کرد: سرطان در ایران بسیار کمتر از کشورهای غربی است و حدود یک پنجم تا یک ششم سرطان کشورهای غربی است. ابتلا به سرطان در ایران 140 تا 150 در هر 100هزار نفر است در حالیکه این تعداد در کشورهای غربی 600 تا 700 نفر در هر100 هزار نفر است.
اکبری مهمترین عامل افزایش سرطان در ایران را افزایش سن اعلام کرد و گفت: بالاترین میزان رشد سرطان نسبت به کشورهای منطقه و پیشرفته را در ایران داریم.
وی شایع ترین سرطان در مردان را سرطان معده اعلام کرد و گفت کمتر از پنج سال آینده، سرطان روده بزرگ جای آن را خواهد گرفت. در ایران سالانه بین 90 هزار تا 100 هزار نفر سالانه مبتلا به سرطان می شوند.
رییس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت:رعایت سبک زندگی سالم، رعایت بهداشت از جمله دهان و دندان و نوع تغذیه مناسب ازجمله مواردی است که با رعایت آن مانند کشورهای پیشرفته شاهد روند نزولی ابتلا به سرطان خواهیم بود.
وی به ابتلای سرطان براثر پارازیت وامواج مغناطیسی اشاره کرد و گفت: تاکنون هیچ مقاله ای علمی اثبات نشده که پارازیت وامواج الکترونیکی در ایجاد سرطان نقش دارند.

 مرکز جامع کنترل سرطان ایران سال 97 به بهره برداری می رسد
وی به روند مناسب ساخت مرکز جامع کنترل سرطان ایران اشاره کرد و گفت: این مرکز با تمام امکانات مورد نیاز بیماران سرطانی تا سال 97 به بهره برداری خواهد رسید.
رییس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: عملیات اجرایی این مرکز از اردیبهشت ماه سال 94 آغاز شده و تاکنون بیش از 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
وی ظرفیت تخت این مرکز را 800 تخت اعلام کرد و گفت: در این مرکز علاوه بر فعالیت های پژوهشی ، اقدامات آموزشی هم انجام خواهد شد. این مرکز قرار است همه نیازهای بیماران سرطانی اعم از تشخیصی و درمان را پاسخگو باشد.

تشخیص دیرهنگام 35 درصد موارد ابتلا به سرطان پستان
دبیر اجرایی دوازدهمین کنگره بین المللی سرطان پستان نیز بر لزوم تشخیص به موقع سرطان پستان تاکید کرد و گفت: 35 درصد مبتلایان به سرطان پستان در ایران نسبت به دیگر کشورها دیرتر تشخیص داده می شود.
دکترمحمد هادی زاده درنشست خبری دوازدهمین کنگره بین المللی سرطان پستان، افزود: سالانه حدود 10 هزار نفر در کشور به سرطان پستان مبتلا می شوند که معادل 30 نفر در روز است که حدود 10 نفر دیر تشخیص داده می شود.
وی اظهار کرد که تشخیص زودهنگام علاوه بر افزایش طول عمر بیمار، سبب افزایش کیفیت زندگی و کاهش هزینه های بیمار می شود.
هادی زاده به نقش رسانه ها در اطلاع رسانی به موقع و صحیح در مورد سرطان پستان اشاره کرد و گفت: رسانه ها نقش موثری در پیشگیری و آگاه سازی مردم در مورد این بیماری دارند.
وی سن ابتلا به سرطان پستان در دنیا را حدود 50 سال اعلام کرد و گفت: زنان ایرانی یک دهه زودتر به این بیماری مبتلا می شوند. در دنیا زنان کمتر از 40 سال شش درصد به این بیماری مبتلا هستند که در ایران این مقدار 20 درصد است.

 بیشترین هزینه درمان سرطان به شیمی درمانی اختصاص دارد
دبیرعلمی دوازدهمین کنگره بین المللی سرطان پستان نیز در این نشست خبری گفت: بیشترین هزینه درمان سرطان در ایران به شیمی درمانی اختصاص دارد.
دکتر حمیدرضا میرزایی اظهار کرد: سالانه میلیاردها تومان صرف داروهای شیمی درمانی می شود که بسیاری از این داروها نمی توانند طول عمر بیمار را زیاد کنند.
وی رادیوتراپی را یکی از روش های درمان بیماری سرطان اعلام کرد و گفت: امکانات و تجهیزات مناسبی دراین زمینه در کشور نداریم.
دوازدهمین کنگره بین المللی سرطان  پستان با حضورمحققان ایرانی خارجی از 4 تا 6 اسفند ماه در سالن همایش دانشکده پرستاری و داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا