حدود 55 درصد از مرگ‌ها در کشور زودرس است

به گزارش ایسنا، دکتر رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در مراسم افتتاح مرکز کوهورت پایش سلامت دانشگاه علوم پزشکی سبزوار به عنوان پانزدهمین مرکز پایش سلامت کشور اظهار داشت: هر سال 213 هزار نفر زیر 70 سال و 100 هزار نفر زیر 55 سال بر اثر مرگ زودرس فوت می‌کنند.

وی ادامه داد: بسیاری از بیماریهایی که به مرگ زودرس منجر می‌شود، غیرواگیر است و به علت افزایش وزن و چاقی، عدم تحرک، تغذیه نامناسب و مصرف زیاد انرژی بوجود می‌آیند.

ملک زاده اظهار کرد: هدف مراکز پایش سلامت، تلاش برای پیشگیری از عوامل بیماری زا است تا عمر مفید افزایش داشته باشد و وزارت بهداشت با تکیه بر مطالعات 15 ساله روش‌های مناسبی برای پیشگیری از مرگ های زودرس پیش بینی کرده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ادامه داد: در سال‌های 48 و 49 امید به زندگی در بدو تولد 50 سال بود و هم اکنون در مردان ایرانی این عدد به 77 سال و در زنان به 88 سال رسیده است.

دکتر مسلم رئیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در ادامه گفت: یکی از اهدافی که مراکز پایش سلامت دنبال می کنند پایش عوامل خطر بیماری‌ها در یک بازه زمانی است که تغییرات بر فرد تشخیص داده می‌شود و مورد بررسی قرار می گیرد.

وی افزود: مرکز پایش سلامت سبزوار افراد 35 سال به بالا را مورد بررسی قرار می‌دهد و از هفته های آتی نمونه گیری شروع می شود که در مرحله اول سه هزار نفر و در مرحله بعد 7 هزار نفر مورد بررسی قرار می گیرند.

وی ادامه داد: خون افراد تحت پوشش در بانک های خون نگهداری می شود و روی پارامترهای مختلف آن کار تحقیقاتی انجام می شود.

دکتر مسلم گفت: با تشخیص عوامل بیماری، تلاش می‌شود تا شخص مورد نظر عوامل خطر را در خود کاهش دهد و ناتوانی افراد کمتر و امید به زندگی بالاتر برود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا