شارژ بی‌سیم دستگاه‌ها از همه نقاط اتاق!

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه فیز، این رویکرد مبتکرانه، امکان تامین نیروی چندین تلفن همراه، پنکه یا چراغ را بطور همزمان ممکن خواهد ساخت.به گفته محققان، روش مذکور می‌تواند با حذف نیاز به سیم و باتری، کاربردهای زیادی برای رباتها و سایر دستگاههای سیار داشته باشد.

این فناوری اکنون در مقیاس اتاق به نمایش درآمده اما می‌تواند در اندازه یک جعبه اسباب‌بازی یا حتی یک انبار به کار گرفته شود.امروزه بیشتر انتقال‌های شارژ بی‌سیم در مسافت‌های بسیار کوتاه رخ می‌دهد و معمولا نیاز به پایه شارژر است.

رویکرد جدید محققان آمریکایی "رزونانس حفره شبه‌تعادلی" (QSCR) نام داشته و شامل هدایت جریانات برق در دیوارها، کف و سقف فلزی اتاق برای تولید میدان‌های مغناطیسی است که در فضای داخلی اتاق نفوذ می‌کنند.این امر به نیروی برق اجازه می‌دهد تا بطور کارآمد به سیم‌پیچ‌های دریافت‌کننده‌ای انتقال یابد که با فرکانس رزونانس مشابهی کار می‌کنند. جریان القاء شده در ساختار از طریق خازن‌های گسسته هدایت می‌شوند که میدان‌های الکتریکی به طور بالقوه مضر را  منزوی می‌کنند.

به گفته محققان، آزمایشات آنها نشان داده که 1.9 کیلووات نیرو را می‌توان از طریق این رویکرد انتقال داد. این میزان به اندازه شارژ 320 گوشی هوشمند بطور همزمان است.

در این آزمایش‌ها، محققان یک اتاق 5×5 متری را با دیوارها، سقف و کف آلومینیومی ساختند. یک تیرک مسی در مرکز اتاق قرار داده شد و شکاف کوچکی در این تیرک ایجاد کردند. سپس خازن‌های گسسته در این شکاف قرار داده شدند. این خازن‌ها بودند که فرکانس الکترومغناطیسی را برای سازه تنظیم کرده و میدان‌های الکتریکی را محدود می‌کردند.محققان معتقدند که در آینده می‌توان این سازه را از محدودیت آلومینیومی بودن خارج کرد و شاید بتوان ساختمان‌ها را با پنل‌های مادولار یا رنگ‌های رسانا به منظور راه‌اندازی شارژر وایرلس در همه اتاق‌ها اصلاح کرد.