برگزاری فستیوال‌ها؛ راه‌حلی برای توسعه تجاری‌سازی طرح‌های نوآورانه

 علیرضا دلیری اظهار کرد: فستیوال‌های عرضه نوآوری در حوزه‌های تخصصی و ارائه نوآوری‌های هر حوزه به سرمایه‌گذاران و صنعتگران همان حوزه تخصصی از جمله راه‌حل‌هایی است که برای توسعه معاملات در بازار دارایی فکری در نظر گرفته شده است.

وی یادآور شد: بازار دارایی فکری در سال 93 و با هدف کمک به تجاری‌سازی دارایی‌های فکری ثبت‌شده راه‌اندازی شد و گواهینامه‌های ثبت اختراع (طرح‌های نوآورانه)، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری و رشد رقابت‌پذیری بنگاه‌های صنعتی با توسعه پورتفوی نوآوری خود از منابع نوآوری خارج از بنگاه بودند.

دلیری افزود: بعد از شروع به کار بازار و با گذشت زمان و افزایش تعداد اختراعات قابل عرضه در تابلوی عرضه بازار دارایی فکری که تا کنون به بیش از 170 اختراع رسیده‌ است، ظرفیت خوبی برای عرضه و بهره‌برداری از این نوآوری‌ها فراهم آمده بود که سبب شد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با استفاده از ظرفیت اجرایی مرکز فن‌بازار ملی ایران درصدد کمک به توسعه تعاملات بازار از طریق بازاریابی اختراعات برآید.

معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی تصریح کرد: بدین‌ترتیب مرکز فن‌بازار ملی ایران با حمایت معاونت علمی و با استفاده از ظرفیت کارگزاران خصوصی تبادل فناوری، برگزاری رویدادهای تخصصی عرضه نوآوری با عنوان فستیوال‌های نوآوری را در دستور کار خود قرار داد. 

وی همچنین گفت: در این فستیوال‌ها که هر بار در یک حوزه تخصصی و کاربردی برگزار می‌شود، طرح‌های نوآورانه در آن حوزه فراخوان شده و بعد از ارزیابی، طرح‌های منتخب به صورت ارائه حضوری و باقی طرح‌ها به صورت ارائه در کتابچه نوآوری برای مخاطبین ارائه می‌شود. مخاطبین در این رویدادها سرمایه‌گذاران، صنعتگران و تولیدکنندگان آن حوزه تخصصی بوده که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری روی طرح‌های نوآورانه هستند.

دلیری درباره بررسی وضعیت این فستیوال‌ها اظهار کرد:  با برگزاری فستیوال‌های تخصصی در حوزه نوآوری‌های صنعت لوازم خانگی، تجهیزات پزشکی و صنعت مواد غذایی، 6 مورد معامله به ارزش حدود 55 میلیارد ریال در بازار صورت پذیرفت و 3 مورد معامله دیگر نیز در حال نهایی‌شدن است. همچنین مذاکرات بسیاری نیز بین مخترعین و سرمایه‌گذاران در حال انجام است. 

وی تصریح کرد: فستیوال نوآوری‌های صنعت پلاستیک و پلیمر نیز دهه اول اسفندماه امسال برگزار خواهد شد و با توجه به سوابق فستیوال‌ها امید است این فستیوال نیز نتایج خوبی در حوزه تجاری‌سازی اختراعات این حوزه به دنبال داشته باشد.

 

گزارش: ندا جوادهراتی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا