تلاش محققان کشور برای تولید انرژی از جزر و مد در خلیج‌فارس

به گزارش ایسنا، اکبر شهرباف، مجری طرح با بیان اینکه این طرح با عنوان «طراحی یک توربین جریان جزر و مدی» با حمایت ستاد توسعه فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر معاونت علمی در حال اجرا است، گفت: در فاز نخست این پروژه پتانسیل‌سنجی انرژی جزر و مد در دو منطقه از خلیج فارس از سال 93 در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به نتایج به دست آمده از تحقیقات، خاطرنشان کرد: تا کنون جمع آوری اطلاعات یک ماهه جریان جزر و مد در یکی از مناطق برای سه ایستگاه جمع‌آوری شده و اندازه گیری املاح معلق با آب جابه جا شده در یک شبانه روز به اتمام رسیده؛ همچنین نمونه‌هایی از این منطقه به منظور شناسایی ساختار تشکیل‌شده مواد از بستر دریا مورد آزمایش قرار گرفته است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی با بیان اینکه به زودی پتانسیل‌سنجی انرژی جزر و مد در منطقه دوم را شروع می‌کنیم، ادامه داد: تعیین حداکثر سرعت جزر و مد در مناطق مورد تحقیق، شناسایی بهترین سرعت برای استحصال انرژی و در نهایت طراحی توربین جریان جزر و مدی مسائلی است که در نظر داریم با انجام این پروژه به آن برسیم.

شهرباف با تاکید بر اینکه امروزه تحقیقات در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر به ویژه باد و خورشیدی بیشتر شده است، یادآور شد: اما استحصال انرژی از دریا و جزر و مد نیز مزیت‌هایی دارد؛ چراکه انرژی‌های باد و خورشید در طول 24 ساعت در دسترس نیستند؛ در صورتی که در طول 24 ساعت می‌توان از جزر و مد انرژی بدست آورد.

وی در عین حال تاکید کرد: تحقیقات در این زمینه در ابتدای راه است و امیدواریم در آینده شاهد پیشرفت‌های زیادی در این حوزه داشته باشیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا