زندگی تشنه است

برای نوشتن این مطلب 338.303.000 گالن( 1.285.551.400 لیتر)  آب مصرف شده است. اشتباه نکنید  ما راهی برای تبدیل آب به روزنامه اختراع نکرده ایم.اما به هنگام طوفان مغزی، تهیه گزارش، طراحی ، عکاسی و غیره آب نوشیدیم و خوشحالم اضافه کنم همه پرسنل حمام کرده‌اند، لباس هایشان را شسته‌اند و مرتب از دستشویی استفاده کرده‌اند. در واقع هر کدام از ما احتمالا به طور مستقیم در حدود 100 گالن(388 لیتر )، عددی نزدیک به میانگین مصرف هر آمریکایی در روز آب مصرف کرده‌ایم.

برای اشتباه پیش آمده در جمله آخر عذرخواهی می کنم، چراکه طبق گزارش سارا اسکولز (گزارش ویژه این شماره popular science) هر آمریکایی به طور میانگین 2088 گالن (7934 لیتر) در روز آب مصرف می‌کند. زیرا مصرف تنها شامل آب استخراجی از شیرآب نیست: غذا و لباس‌های شما و حتی مجله‌ای که می‌خوانید سهمی از آب را به خود اختصاص می‌دهد. برگری که می‌خورید از گوشت گاوی تهیه شده که برای این حجم گوشت 220 گالن(836 لیتر) آب مصرف کرده است; برای تولید شلواری که پوشیده اید 2000 گالن (7600 لیتر) آب مصرف شده است تا دانه ها به نخ تبدیل شوند و………… این مجله که بدست شما رسیده درختان، جوهر، چاپ فشرده، کامیونهای تحویل و … را شامل شده است. اگر تنها آب مصرف شده برای کاغذها و جوهر را محاسبه کنیم به عددی 9 رقمی برای مصرف می رسیم.

ادامه نمی دهم اما هدف این است که بدانیم میزان مصرف آب در زندگی بسیار بیشتر از آن چیزی است که ما فکر می کنیم.

در حالیکه جمعیت زمین سالانه 1.2 درصد افزایش می‌یابد، مقدار آب در کره آبی رنگ ما بسیار کمتر و کمتر میشود. این همه چیزی است که داریم و باید مراقب چگونگی مصرف آن باشیم. چه ساکنان لاپاز بولیوی باشیم که به تازگی از کمبود آب در مضیقه افتاده است و چه در لا ویدا آگوا در جنگل باران زندگی کنیم، باید درباره خانواده جهانی خود فکر کنیم.

خبر خوب این است که برای رهایی از بحران آب ،افرادی مشغول به ایجاد و اختراع راههای جدیدی هستند تا توجه بیشتری به ردپای خیس خود داشته باشیم. اگر نسبت به آنچه مصرف می کنیم هوشیار باشیم، آینده به طرز باشکوهی پر از آب و مرطوب خواهد بود.

 

/ Joe Brown سردبیر مجله popular science 

مترجم: شیوا اسکندری

 

برای دسترسی به جدیدترین شماره popular science فایل پیوست را ملاحظه فرمائید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا